برقبهینه ساز مصرف

کولر گازی یا آبی؟ کدام یک دوستی ما را با برق بیشتر می‌کند؟

بیش از 70 درصد از خانوارهاي ايراني در فصل گرما از كولرهاي آبي و يا گازي براي خنك كردن منازلشان استفاده مي كنند.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی راهکارهای بهینه سازی مصرف برق؛ تفاوت عمده این دو سیستم در مصرف برق آنها است به طوری که توان کولرهای آبی حدود 500 وات و كولرهای گازی بالغ بر 2000 وات است.
كولرهاي آبي در مناطقي كه رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب كشور از كارايي خوبي برخوردار نیستند، لذا در اين مناطق از كولرهاي گازي به طور گسترده استفاده مي‌شود، اما در مناطقي كه شرايط آب و هوايي براي استفاده از كولر آبي مساعد است، استفاده از كولر گازي دلیل مصرف برق بالا، اشتباه است. در بخش عمده‌ای از مناطق ایران تابستان را نمی‌توان بدون کولر سپری کرد تا در صنعت برق صرفه جویی حداکثری حاصل شود، اما با راهکارهایی ساده می‌توان مصرف برق را در این دو سیستم سرمایشی تا میزان قابل توجهی کاهش داد تا از خاموشیهای تابستانه جلوگیری شود.
– محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و رطوبت) از مهمترین نکاتی است که در استفاده از کولر گازی مقدار انرژی مصرفی را کاهش می‌دهد.
– همچنین آفتابگیر بودن یا نبودن فضا در تعیین کولرگازی مناسب مهم است. این نکته به عنوان نخستین نکته در استفاده بهینه از کولر گازی نقش اساسی دارد و رعایت آن به این معنی است که گام نخست را درست برداشته‌ایم.
– تمیز بودن کندانسورکولر گازی و نصب آن در سایه بسیار مهم است، زیرا این قطعه به دلیل عبور جریان هوا از آن در میزان مصرف برق تاثیر زیادی دارد.

– اگر شرایط فراهم است، باید کولر گازی را در مسیر باد نصب کنیم، این کار موجب انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی را به دنبال دارد.
– محوطه پشت کولر باید فضای مناسبی جهت گردش هوا داشته باشد تا استفاده بهینه از کولر گازی میسر شود.
– درزگیری مناسب اطراف کولر گازی، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز کردن فیلترهای هوا و رادیاتور، در کاهش مصرف برق تاثیر بسیار زیادی دارند و استفاده بهینه از کولر گازی را برای کاربر محقق می‌کنند.
– اگر در مناطق جنوبی زندگی می‌کنیم، با کاشت درخت در نزدیکی کولر گازی و ایجاد سایه خنک برای آن، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی خواهیم کرد.

– در تابستان دمای آسایش خانه را روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم کنیم.
– به طور همزمان از وسایلی نظیر اجاق، سماور، لامپ رشته‌ای و… با کولر گازی استفاده نکنیم، زیرا این وسایل باعث افزایش بار گرمایی محیط می شوند؛ در نتیجه کولرگازی برای رسیدن به برودت مطلوب، بیشتر تلاش می‌کند و برق بیشتری هم استفاده می‌کند.
و اما در کولرهای آبی هم علاوه بر انتخاب قدرت مناسب کولر با توجه به مساحت منزل، سرویس سالانه موتور و پوشال کولر، ایجاد سایبان برای کولر، استفاده از کلید هوشمند در سرعت بخشیدن به قطع و وصل به‌هنگام این وسیله، می‌تواند نتایج مثبتی را در میزان استفاده از برق حاصل کند.
راهکارهای کاهش مصرف برق کولر گازی
استفاده از کولر‌های گازی بسیار رواج یافته است. با اینکه مصرف برق کولر‌های گازی نسبت به کولر‌های آبی به مراتب بیشتر است و به ویژه برای مناطق عادی منطقی و مقرون به صرفه این است که از کولرآبی استفاده شود.
همچنین نکات ساده و در عین حال مهمی پیرامون نحوه استفاده از اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها وجود دارد که شهروندان می‌توانند در صورت رعایت این نکات مصرف برق خود را به مراتب کاهش دهند.
استفاده از کولر های گازی بیش از 5 برابر انواع کولر آبی است، این در حالی است که توجه به تنظیم “دمای آسایش” مکانیزمی قابل توجه برای صرفه‌جویی در مصرف برق این سامانه‌ها است.
دمای آسایش یا آسایش حرارتی است که مهم ترین معیار در طراحی ساختمان بر اساس صرفه جویی در مصرف انرژی است و اگر به آن توجه نداشته باشیم با افزایش مصرف برق و قبوض برق می‌شود.
یکی از راههای کاهش مصرف برق کولر گازی این است که اسپلیت خود را در دمایی تنطیم کنید که نقطه آسایش شما را فراهم کند و معمولا دمای مناسب جهت کولرهای گازی ۲۴ درجه سانتیگراد می باشد و با تنظیم این دما کولر گازی شما سریعتر محیط را به ان دما میرساند و ترموستات آن عمل کرده و کمپرسور دستگاه خاموش میشود و در طول استفاده شما کمپرسور با کمترین کارکرد می تواند محیط شما را خنک کند.
برای کاهش فشار کمپرسور در صورت کثیف بودن فیلتر هوا و یا کندانسور باید به صورت دوره ای فیلتر ها ها را عوض کنید و یا تمیز کنید فشار بیشتر به کمپرسور مساوی است با مصرف برق بیشتر همچنین در صورت کثیف بودن فیلتر ذرات داخل آن به داخل کانال برگشته که باعث کاهش عملکرد و مشکلات فنی بیشتر در آینده خواهد شد تمیزی فیلتر دستگاه علاوه بر کاهش استهلاک کمپرسور و کاهش 5 تا 15 درصدی برق مصرف دستگاه مهم تر از همه مشکلات بهداشتی در هوای خارج شده از اسپیلت را دارد پس باید شما برنامه ریزی مشخصی در بهداشت فیلتر هوا داشته باشید.

کولرتان را به صورت دوره ای سرویس کنید.
از سالم بودن دستگاه مطمئن شوید.
برای خودتان ترموستات قابل برنامه ریزی بگیرید.
کولر را در جای مناسب نصب کنید.
در هنگام خرید کولر گازی توجه داشته باشید که محصول دارای اینورتر باشد شاید بتوان این مورد را رکن اصلی کاهش مصرف برق کولر گازی و همچنین استهلاک کمتر آن به دلیل تنظیم دور موتور دانست و در مرحله بعد به برچسب انرژی دقت فرمایید که A یا B اشد معمولا دستگاه های دارای اینورتر با برچسب A یا B هستند و سپس بررسیEER که نسبت راندمان انرژی است. از این معیار می‌توان متوجه شد که کولر گازی مورد نظر، چه مقدار انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل می‌کند.

گرید A برای EER عدد 3.2 است که بالاترین گرید محسوب می‌شود.
گرید G برای ERR کمتر از 2.20 که پایین ترین گرید آن است.
هرچقدر عدد EER بیشتر باشد راندمان آن بالاتر است.
حتما یه EER دستگاه توجه کنید ممکن است شما دستگاهی با ظرفیت 30000
خریداری کرده‌اید اما باید بیشتر کار کند که محیط شما را خنک کند. یکی از راه‌هایی که گرما به درون اتاق‌ها وارد می‌شود پنجره‌هاست که با استفاده از پرده و ایجاد سایه می‌توان از ورود گرما به درون اتاق و درنتیجه ایجاد دمای آسایش بدون استفاده از وسایل سرمایشی، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.
در ساعت‌های شب که معمولا هوا خنک است، با بازکردن پنجره از هوای خنک بیرون به جای استفاده از وسایل سرمایشی استفاده کنید که در کاهش هزینه برق بسیار موثر است.
استفاده از انواع پنکه و به‌ویژه پنکه سقفی به‌دلیل ایجاد جریان هوا در اتاق، محیط را چهار درجه و یا بیشتر خنک می‌کند و تنها به اندازه یک لام‍پ 100 واتی انرژی مصرف می‌کند.
کولر گازی یا کولر آبی؟
از جمله مواردی که باید در خصوص سيستم‌هاي سرمايشي اسپليت و داكت‌اسپليت و به‌صورت كلي كولر‌هاي گازي مورد توجه قرار داد، اين است كه اين دستگاه‌ها نسبت به كولر‌هاي آبي، ميزان مصرف برق به مراتب بالاتري دارند.
گرایش به استفاده از کولرهای گازی، اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها حتی در مناطق معتدل کشور در سال‌های اخیر رو به فزونی است، این در حالی است که کولرهای آبی به لحاظ تولید رطوبت و خنکای مطبوع، صرفه اقتصادی و مصرف متعارف‌تر انرژی، همچنان بهترین گزینه برای مناطق عادی کشور به شمار می‌روند، مناطق معتدلی که بیش از ۸۰ درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد.
هنگام خرید کولرآبی به برچسب مصرف انرژی توجه کنیم و کولر را با توجه به برچسب انرژی، مشخصات فنی و متناسب با نوع نیاز خریداری کنیم.
در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت بالا است، با توجه به الگوی مصرف برق ویژه این مناطق که در ماه‌های گرم به ۳ هزار کیلووات ساعت هم می‌رسد، استفاده از کولرهای گازی توجیه‌پذیر است. البته بسیاری دمای آسایش کولرگازی اگر روی ۲۴ درجه سانتیگراد تنظیم شود ،هم خنکی لازم حاصل شود و همچنین کمترین افزایش قبض برق را خواهیم داشت.
برای اینکه در منطقه یا استان خود از برق پایدار برخوردار باشیم، دلیل قابل توجیهی برای مصرف بیش از حد برق نیست، زیرا شبکه برق کشور شبکه‌ای به هم پیوسته است و هر یک از استانها برای برقراری تعادل در شبکه، موظف به کاهش مصرف روزانه خود هستند.
وزارت نیرو، قطع برق بخش خانگی را به عنوان خط قرمز خود تعییین کرده و اجرای برنامه های مدیریت مصرف و کاهش مصرف روزانه برق را برای بخشهای صنعتی، کشاورزی و تجاری الزامی کرده است، نباید دلیلی شود که ما شهروندان در مصرف برق از طریق استفاده نادرست از کولر گازی زیاده روی کنیم.
برای کاهش مصرف برق کولرگازی برق کولرگازی نکات زیر را رعایت کنید.
در ابتدا سعی کنید کولرگازی متناسب با مساحت، شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب کنید.
سعی داشته باشید برای نصب از تکنسینهای مجرب و ماهر استفاده کنید.
تا جایی که ممکن است از لوله کشی با طول کمتر در نصب کولرگازی استفاده شود.
از اجرای عایق کاری مناسب در کولرگازی استفاده شود.
حدالامکان یونیت خارجی (کندانسور ) در سایه و محیط خنک نصب شود.
برای خط برق تغذیه(مدار قدرت) از کابل استاندارد استفاده شود.
سعی کنید محیط داخل نسبت به محیط خارجی عایقکاری و درزبندی اصولی و صحیح شود.
تنظیم دمای ترموستات کولرگازی بصورت صحیح و اصولی انجام شود.
برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:
https://bargheman.com/mobile-app
موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.
http://tavanirpr.ir/?p=2196
اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا