نفت

تاثیر افزایش تولید نفت ایران بر اوپک

بلومبرگ در گزارشی نوشته است که همزمان با تشدید محدودیت عرضه تولیدکنندگان گروه اوپک پلاس، ایران به افزایش تولید نفت ادامه می‌دهد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ جواد اوجی، وزیر نفت ایران به تازگی اعلام کرده که ایران انتظار دارد تولید خود را تا پایان تابستان امسال، به ۳.۴ میلیون بشکه در روز افزایش دهد که میزان تولید را به محدودیت ظرفیت ۳.۸ میلیون بشکه در روز نزدیک می‌کند. طبق اظهارات وزیر نفت به کمیته انرژی مجلس، ایران تولید نفت خود را در دو سال گذشته، حدود ۵۰ درصد افزایش داده است.

طبق گزارش اخیر شرکت «تانکر تِرکِر» (TankerTrackers)، ایران در ۲۰ روز اول ماه اوت، ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی صادر کرد که نشان می‌دهد صادرات ماهانه نفت ایران، به بالاترین میزان در سال میلادی جاری خواهد رسید.

همزمان، افزایش فروش نفت ایران که بخش عمده آن به چین می‌رود، اقدامات اوپک برای حمایت از قیمت نفت را پیچیده کرده است. افزایش صادرات ایران به خصوص تا حدودی از تاثیر کاهش اخیر تولید که میان عربستان سعودی و روسیه توافق شده، کاسته و روی قیمت نفت تاثیر گذاشته است؛ به طوری که نفت برنت اکنون پایین ۸۵ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

احیای تولید نفت ایران با توافق اولیه با عربستان سعودی در آوریل و مذاکرات دیپلماتیک اخیر آمریکا، مصادف شده است. ایران زمانی دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک بود اما تولید و صادرات نفت ایران از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ و بازگشت تحریم‌های انرژی در سال ۲۰۱۸، متاثر شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هر چند رصد صادرات نفت ایران برای شرکت‌های تحلیل انرژی غربی، دشوار است اما داده های گردآوری شده توسط «تانکر تِرکِر» نشان می‌دهد که ایران از ذخایر نفت موجود در خشکی، نفت برای صادرات برداشت کرده است. ایران روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت در پالایشگاه‌های داخلی خود پالایش می‌کند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا