گاز

معاون استاندار تشریح کرد؛ آخرین وضعیت گازرسانی در سیستان و بلوچستان

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تا کنون 7 شهر از 55 شهر و 25 روستا از 3 هزار و 280 روستای دارای قابلیت گازرسانی سیستان و بلوچستان، گاز دار شده اند.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ایسنا؛ بیجار افزود: تاکنون 4 هزار و 137 کیلومتر شبکه اجرا شده و در حال حاضر با گازدار شدن 2 هزار و 371 کیلومتر آن، بیش از 119 هزار و 643 خانوار شهری و 2 هزار و 167 خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار شده اند و مبلغ  1720 میلیارد تومان نیز از ابتدای شروع پروژه تا بهمن ماه سال 1401 برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به استان سیستان و بلوچستان به طول 902 کیلومتر در سال 1384 آغاز شد که در شهریورماه 1389به شهرستان ایرانشهر و در اسفند ماه سال 1395 به زاهدان رسید و در ادامه  توسعه شبکه ،گازرسانی به منطقه سیستان عملیاتی شد و خط انتقال گاز از زاهدان به زابل به طول 108 کیلومتر انجام و این خط در اردیبهشت ماه 1401 به بهره برداری رسید.

وی گفت: به منظور تسریع در حوزه گازرسانی در سطح استان، مقرر شد طرح ضربتی گازرسانی با استفاده از ظرفیت استانهای معین آغاز شود؛ و گازرسانی به شهرهای مرکزی و غربی استان مشتمل بر شهرهای زاهدان، خاش، میرجاوه و تفتان ، شهرهای شمالی استان مشتمل بر شهرهای زابل، زهک، هامون، نیمروز و هیرمند ، شهرهای شرقی استان مشتمل بر شهرهای سراوان، سیب سوران، مهرستان، و شهرهای جنوبی استان شامل دشتیاری، چابهار،کنارک، راسک، سرباز، قصرقند، نیکشهر و فنوج در دستور کار قرار گرفت.

مهندس بیجار گفت: در حال حاضر باقیمانده شبکه شهرهای زابل ، زهک ، هامون ، نیمروز ، هیرمند نیز در حال اجرا است که  هم اکنون مقدار 250 کیلومتر شبکه اجرا شده در این شهرها، گازدار می باشد و در حدود 673 مشترک از نعمت گاز برخوردار شده اند و مابقی شبکه ها تا انتهای سالجاری تزریق گاز انجام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: فاز اول ( گستره اول) خط انتقال گاز از خاش تا پالیزان به طول 105 کیلومتر و در گستره دوم خط انتقال تا میرجاوه به طول 109 کیلومتر نیز اجرا و گازدار شده است و عملیات احداث فاز دوم خط انتقال گاز  پالیزان به پسکوه  ، پسکوه به سوران و پسکوه به زابلی مجموعاً به طول 153 کیلومترآغاز شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال 1402 به بهره برداری برسد.

عملیات گاز رسانی به شهرستان سراوان، سیب و سوران، مهرستان و گلشن نیز تاکنون 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

منصور بیجار در خصوص گازرسانی به شهرهای جنوبی استان نیز گفت: خط انتقال گاز از  ایرانشهر به چابهار 270 کیلومتر است و درچهار فاز در حال اجرا می باشد که با اتمام این پروژه، گازرسانی به شهرهای چابهار، کنارک ، زرآباد و دشتیاری انجام خواهد شد و مقرر شد از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1402 تأسیسات تقویت فشار شماره 1 و 2 بر روی خط هفتم سراسری اجرایی شود.

در حال حاضر شهرهای زاهدان، زابل،ایرانشهر، خاش، بمپور، محمدان، بزمان گازدار شده اند و عملیات گازرسانی به  شهرهای ادیمی، دوست محمد، محمد آباد، زهک، علی اکبر، میرجاوه، دلگان، اسماعیل آباد، روستاهای خاش و روستاهای ایرانشهر و بمپور در دست اجرا می باشد.

با ورود گاز به شهرهای استان، بیش از 9 واحد تولیدی و شهرک صنعتی در استان نیز از نعمت گاز برخودار شده اند. در حال حاضر با گازرسانی به چهار نیروگاه در سطح استان صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف فراورده های نفتی شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا