گاز

کردستان پیشرو در گازرسانی

کردستان از استان‌های برتر کشور در زمینه گاز رسانی است به طوریکه اکنون نقاط مرزی و حتی بسیاری از سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان هم از این انرژی برخوردارند.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ایرنا؛ در سال های اخیر اقدامات خوبی در حوزه‌های مختلف به ویژه گازرسانی در کردستان انجام شده است و می توان گفت که جزو ۱۰ استان اول کشور در زمینه گازرسانی است. همین دهه فجر بود که عملیات گازرسانی در شهرستان دهگلان به طور کامل انجام شد تا گازرسانی به نقاط مختلف به ویژه روستایی سرعت بیشتری به خود بگیرد.

حالا استان کردستان از لحاظ بهره‌مندی جمعیت روستایی و شهری از گاز طبیعی، جزو استان‌های سبز (برخورداری ۹۹ درصدی جمعیت استان از گاز) محسوب می‌شود و بسیاری از ساکنان روستاهای نقاط صفر مرزی استان هم از این انرژی بهره‌مند هستند.

در رابطه با آخرین وضعیت کردستان از لحاظ بهره‌مندی از گاز و طرح‌های در دست اجرا با «احمد فعله گری» مدیرعامل شرکت گاز استان گفت و گویی داشتیم.

کردستان پیشرو در گازرسانی

ایرنا: در حال حاضر چند شهر و روستای استان از گاز طبیعی بهره‌مند است؟

احمد فعله گری: با توجه به اینکه کردستان، استانی مرزی، کوهستانی و کمتربرخوردار است و ساکنان این منطقه، همواره در حفاظت از خاک ایران اسلامی پیشگام بوده‌اند، شایسته بهترین امکانات و خدمات هستند.

شرکت گاز در همین راستا اقدام به گازرسانی در نقاط مختلف استان حتی مناطق صفر مرزی کرده است تا ضمن ارائه خدمات مطلوب، نقشی در مهاجرت معکوس به روستاها ایفا کند.

استان کردستان در زمینه گازرسانی از استان‌های توسعه یافته و برتر کشور محسوب می شود و در حال حاضر ۳۲ شهر و هزار و ۵۷۳ روستای استان از گاز طبیعی بهره‌مند است.

خیلی از شهرستان‌ها، از لحاظ جمعیت شهری و روستایی حدود ۹۹ درصد از گاز طبیعی برخوردار است و عملیات گازرسانی به ۹۰ روستای باقی مانده در حال اجرا است.

کردستان پیشرو در گازرسانی

ایرنا: چه زمانی عملیات گازرسانی در کردستان به اتمام خواهد رسید؟

فعله‌گری: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، تا هفته دولت سال آینده، عملیات گازرسانی به تمام روستاهای دارای سکونت، به پایان خواهد رسید.

در حال حاضر گازرسانی به هفت مجتمع روستایی و ۲۰ روستای مرزی در شهرستان بانه و ۳۰ کوخ (سکونتگاه غیررسمی با ۲ تا ۲۰ خانوار جمعیت) در دست اجرا است، ضمن اینکه تاکنون حدود ۸۰ کوخ به شبکه سراسری گاز متصل شده است.

در مریوان گازرسانی به شهر چناره (آخرین شهر استان) و ۱۹ روستای بخش سرشیو این شهرستان به اتمام رسیده است که هفته آینده و همزمان با نیمه شعبان، به بهره برداری می رسد.

گازرسانی در شهرستان دهگلان به طور کامل انجام شده است، در دیواندره و سروآباد فقط ۲ روستا باقی مانده که در حال انجام است. در شهرستان قروه هم یک روستا باقی مانده است که بزودی از گاز بهره مند می شود. در سقز گازرسانی به ۱۷ روستا در دست اجرا و سایر شهرستان ها هم اغلب حدود ۹۹ درصد گازرسانی اجرا شده است.

کردستان پیشرو در گازرسانی

ایرنا: در زمینه گازرسانی به واحدهای تولیدی چه اقداماتی انجام شده است؟

فعله‌گری: در راستای اجرای مصوبه شورای اقتصاد، به هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی و صنعتی، به صورت رایگان گازرسانی شده است که ۲۷۸ مورد آن مربوط به سال قبل بود و امسال هم ۲۱۰ واحد صنعتی به شبکه گاز متصل می شود.

با گازرسانی به این هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی، در مصرف ۴۷ میلیون لیتر سوخت مایع صرفه جویی شده است. این طرح مزایایی دارد که از جمله آن، دسترسی آسان واحدهای صنعتی به سوخت، کاهش هزینه تولید محصول و کاهش آلاینده‌های جوی است.

حدود ۵۰۰ واحد دیگر باقی مانده است که اغلب دامداری است و مسافت دوری تا شبکه گاز دارند و سعی می کنیم در قالب مجتمع‌های خوشه‌ای از گاز بهره‌مند شوند.

کردستان پیشرو در گازرسانی

ایرنا: گویا در استان هرمزگان هم عملیات گازرسانی انجام می دهید، در این باره توضیح دهید.

فعله‌گری: بله شرکت گاز کردستان به عنوان معین، کار گازرسانی به ۲ شهر، ۱۰۰ روستا و ۵۰ واحد صنعتی را در استان هرمزگان انجام می دهد که شامل ۷۰۰ کیلومتر شبکه، خط انتقال و توزیع است.

این پروژه در قالب پنج طرح در حال انجام بوده و بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای آن برآورد شده است.

به عنوان مثال طرح عمده آن گازرسانی به شهرستان حاجی آباد است که پیمانکار آن انتخاب و لوله خریداری شده و مراحل شروع کار در حال انجام است.

واگذاری این طرح در هرمزگان به استان کردستان، چند مزیت دارد که مهمترین آن، معرفی استان به یک برند و ارائه کننده خدمات فنی و اجرایی است.

با این کار، برای پیمانکاران و مهندسان و کارگران بومی استان، اشتغالزایی شده و گردش مالی پروژه نیز در داخل خود استان انجام می شود.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۳ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا