برقگازنفت

نیروگاه شهید رجایی به دلیل برخی شرایط ناچار به استفاده از سوخت مایع است

رییس کل دادگستری استان قزوین در بازدید از نیروگاه شهید رجایی، در خصوص استفاده از سوخت مازوت در واحدهای این نیروگاه گفت: درهنگام استفاده از سوخت مایع ، هزینه های زیادی بر واحدهای این نیروگاه تحمیل می شود، هزینه هایی که بیشتر از زمان استفاده از سوخت گاز است، اما به دلیل شرایطی که در کشور و استان با آن مواجه هستیم، به ناچار در مواقعی از سوخت مایع استفاده می شود.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهیدرجایی؛ علی شعبانی در ادامه به تعامل این نیروگاه با شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای خود اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه نیروگاه شهید رجایی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای حل مسائل خود استفاده می کند.
وی با اشاره به تلاش متخصصان نیروگاه برای ارتقای سطح آمادگی تولید واحدهای این نیروگاه گفت: برای رفع مسائل تخصصی نیروگاه شهید رجایی، بسیاری از فعالیت های تعمیرات واحدهای این نیروگاه با استفاده از توانمندی ها و دانش متخصصان داخلی انجام می شود که بسیار ارزشمند است، به ویژه دراین شرایط تحریم که دشمنان تمام تلاششان، جلوگیری از پیشرفت کشور است.
رییس کل دادگستری استان قزوین افزود: بنابراین خداوند را شاکریم که نیروهای توانمند داخلی، با ظرفیت های بومی توانسته اند این نیروگاه را در طی سال های فعالیت آن، حفظ کرده و بهبود بخشند.
وی ادامه داد: شاید در سال های گذشته، تجهیزات و امکانات مورد نیاز نیروگاه از کشورهای دیگر تامین می شد، اما در حال حاضر با اقدامات مبتنی بر دانش و تخصص کارکنان آن، واژه استقلال به طور کامل معنا شده است که انصافا جای تقدیر و تشکر دارد.
در ادامه، ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی به شرایط استفاده از سوخت مایع در نیروگاه اشاره کرد و گفت: تامین گاز طبیعی در فصل سرما با اولویت دادن به مصارف خانگی، مانع از تخصیص آن به نیروگاه های حرارتی در ماه های سرد سال می شود و نیروگاه ها را با چالش کمبود سوخت گاز روبرو می کند. چالشی که در برخی موارد، هزینه های بیشتری را بر نیروگاه ها تحمیل می کند.
موتابها افزود: در واقع مصرف سوخت مازوت به علت تحمیل آسیب های زیست محیطی، آسیب به تجهیزات نیروگاهی و افزایش هزینه های مرتبط، خوشایند مدیران صنعت تولید برق نیست. اما با کاهش دمای هوا و افزایش تقاضای گاز طبیعی در حوزه مصارف خانگی، برخی نیروگاه های حرارتی برای تداوم تولید برق، ناچار به استفاده از سوخت مازوت می شوند که نیروگاه شهید رجایی نیز در زمره مصرف کنندگان این نوع سوخت قرار دارد.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی بیان داشت: البته به دلیل نوع واحدها در نیروگاه شهید رجایی که از نوع بخاری و سیکل ترکیبی است، تنها 50 درصد از ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در این نیروگاه به هنگام فصل سرما، متکی بر سوخت مایع است و 50 درصد دیگر، وابسته به سوخت مازوت نیست. در این میان، مصرف سوخت مازوت، همواره نیروگاه شهید رجایی را در مظان اتهام آلودگی محیط زیست قرار می دهد که البته بررسی ها و تحقیقات در این خصوص نشان می دهد، عمده آلایندگی استان قزوین ناشی از خودروهای عبوری در جاده های مواصلاتی است. با تحقیقات صورت گرفته سهم آلایندگی نیروگاه شهید رجایی در زمان استفاده از مازوت کمتر از 10 درصد است. ضمن این که با وزش باد به سمت تهران هم حداکثر ذرات در 4 تا 5 کیلومتری اطراف نیروگاه خنثی می شود و تاثیری در آلودگی تهران ندارد.
موتابها در ادامه به تشریح فعالیت های تعمیرات واحدهای سیزده گانه نیروگاه پرداخت و اظهار داشت: با تلاش و سخت کوشی متخصصان نیروگاه شهید رجایی در خدمت رسانی به شهروندان، از ابتدای پاییز تاکنون، 4 واحد بخاری و گازی برای انجام تعمیرات نیمه سنگین، بازدید محفظه احتراق و تعمیرات بازدید دوره ای از مدار تولید برق خارج شده بود که پس از انجام تعمیرات، دوباره به شبکه سراسری پیوستند.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در ادامه گفت: هم اکنون 3 واحد بخاری و گازی نیز در دست تعمیرات است که بر اساس برنامه تدوینی و در مجموع تا پایان اردیبهشت سال آینده، تعداد 17 برنامه تعمیراتی به انجام خواهد رسید.

لینک کوتاه: http://didebanenergy.ir/?p=1843

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا