کسب و کارگاز

از سیر تا پیاز مهدی مهین ترابی/ نیرویی که با یک امریه از سکوهای نفتی سر درآورد

فعالیت خود را بر اساس اولویت های مدیر عامل تنظیم می کنم و چون در یک سال گذشته اولویت شرکت گاز استان البرز گازرسانی به روستاهای جاده چالوس بود تمام تلاش خود را در این زمینه متمرکز کردم.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان البرز؛ مهمترین عنصر هر سازمان نیروی انسانی و کارکنان آن است، به عبارتی وقتی یک سازمان برای کارکنان خودش وقت می گذارد آن را به سرمایه ای ارزشمند تبدیل می کند که هیچ جایگزینی برای آن ندارد، چه بسا شرکت های چند ملیتی وجود دارند که برای هم افزایی و افزایش تولیدات خود هزینه گزاف برای به کار گیری یک مدیر یا نیروی ماهر می کنند.

در چند ماه گذشته شرکت گاز استان البرز اقدام به شناسایی، برجسته کردن نیروی انسانی با مسئولیت و با انگیزه و ارزش گذاشتن به کارکنان خود کرده است به عنوان مثال مدیر عامل شرکت گاز استان البرز در روز حسابدار راسا در محل کارکنان حسابدار حضور پیدا کرد و این روز را به آنان تبریک گفت در این راستا در نشست هیات مدیره از مهدی مهین ترابی قدردانی شد، او متولد سال 62 بوده از سال 1380 وارد مجموعه وارد نفت و بعد از آن وارد صنعت گاز شده و در مجموع حدود 22 سال سابقه کار دارد.

نیروی چابک و چالاک به نام مهین ترابی

از نحوه صحبت و طرز بیان مهین ترابی می توان به چالاکی وچابکی او پی برد، او در مورد چگونگی ورودش به صنعت نفت می گوید: من در ایام تحصیل دانش آموز ساعی و پرتلاشی نبودم و بیشتر به کارهای فنی علاقه مند بودم آمال و علایق خود را در بازار کار جستجو می کردم به همین دلیل قبل از اینکه به سن سربازی برسم به دنبال گرفتن امریه برای خدمت در مراکز صنعتی بودم.

از کرج تا بندرعباس

مهین ترابی که اکنون دارای مدرک فوق دیپلم مکانیک بوده و دوره طراحی قالب های صنعتی و ریخته گری و برنامه نویسی را گذرانده خدمت سربازی خود را بر روی سکوهای نفتی در میان آبهای نیلگون خلیج فارس در دهانه تنگه هرمز گذرانده است که شنیدن چگونگی آن خالی از لطف نیست.

وی در این مورد می گوید: در زمان تحصیل جدیتی نداشتم برای خدمت سربازی 6 تا هفت ماه زودتر اقدام کردم و امریه خدمت در صنعت نفت را اخذ کردم، نخست فکر می کردم که محل خدمتم کرج یا خیلی دور شود تهران است اما بعد از گرفتن امریه و مراجعه به مسئول مربوطه در شرکت نفت فلات قاره به من گفته شد در فلان ساعت در فرودگاه مهرآباد حضور داشته باشم، در این حین با خود می گفتم این چه نوع امریه و خدمتی است که باید در فرودگاه حضور پیدا کنم و به کل از ماجرایی گه برایم رقم خورده بی اطلاع بودم بعد از حضور در فرودگاه و سوار شدن به هواپیما و رسیدن به بندرعباس هنوز از ماجرا بی اطلاع بودم وقتی به فرودگاه بندر عباس رسیدم فردی که به دنبال بنده آمد به من گفت در طول پرواز با همکارانت آشنا شدی؟ که اظهار بی اطلاعی کردم و گفتم: خیر؛ از کدام همکاران صحبت می کنید؟ که در پاسخم گفت: مسافرانی که در این پرواز همراه تو بودند تقریبا همکاران شما در سکوی نفتی بودند، با شنیدن سکوی نفتی هنوز چیزی برایم روشن نشده بود و با خود می گفتم سکوی نفتی و خدمت سربازی این معدله برایم گنگ بود که با توضیحات فردی که به دنبالم آمده بود و مکالمه ای که آنجا صورت گرفت متوجه شدم که محل خدمت من سکوی نفتی وسط دریاست که با استفاده از بالگرد حدود 40 دقیقه با خشکی فاصله دارد.

بهت و حیرت از خدمت سربازی میان آب های خروشان خلیج فارس

وقتی که به سکوی نفتی رسیدم هنوز در بهت و حیرت بودم؛ چراکه آن چیزی که از خدمت سربازی با امریه در تصورم بود با آن چیزی که به وقوع پیوسته بود خیلی متفاوت بود، فکر می کردم با گرفتن امریه در وزارت نفت یا یکی از شرکت های تابعه آن در تهران یا کرج خدمت خود را سپری می کنم، مهین ترابی با خنده ادامه می دهد بعد از رسیدن به سکوی نفتی نخستین فکری که به ذهنم آمد، فرار از این شرایط دشوار خدمت سربازی بود که با دستان خود برای خودم رقم زده بودم، اما چگونه؟ اطراف من آب های خروشانی بود که با بالگرد حدود 40 دقیقه با خشکی فاصله داشت.

مهین ترابی با تشریح حضورش در سکوی نفتی بیان می کند: وقتی که به سکوی نفتی رسیدم متوجه شدم که علاوه بر همکاران ایرانی، کارگران خارجی از کشور فرانسه هم در قالب قرارداد با شرکت توتال حضور دارند که تلاش می کردند حتی المقدور خیلی با کارکنان ایرانی ارتباط نداشته باشند در طول حضورم در ماه های بعد متوجه شدم که در انتقال آگاهی ها و مهارت های خود به همکاران ایرانی بسیار خسیس هستند.

نخستین مرخصی که گرفتم

وی افزود: بعد از حدود 40 روز از حضورم در سکوی نفتی به عنوان سرباز به من مرخصی دادند و در زمان دادن مرخصی همکارم از من چندین مرتبه خواهش کرد که برگردم حتی یک شب مانده به اتمام مرخصی همکارم که منزلش در تهران بود و با من به بندرعباس برمی گشت برای اینکه خیالش از بابت برگشتم راحت شود تلفنی از من درخواست کرد که به تهران بروم تا با هم به جنوب برویم که همان موقع خیالش را از بابت برگشتم راحت کردم.

جذابیت های کار خود را نشان می دهد

مهین ترابی اظهار کرد : تنها دلیل برگشت من به آن فضا و مکان تماس همکارم بود، وقتی برگشتم محیط و نوع کار جذابیت های خودش را به من نشان داد، به من گفتند که باید سکوی نفتی را بشورم که اگر به این کار آشنا باشید متوجه سختی های این نوع کار می شوید.

بعد از شستن سکو مسئولیت لوله گذاری را به من دادند که نسبت به جثه ای که داشتم و دارم خیلی سخت و دشوار بود مرحله به مرحله در مدت سربازی کارهایی که به من محول می شد انجام می دادم با زیرکی آن چیزی که کارگران فرانسوی از آموزش آن اجتناب می کردند را یاد گرفتم.

پیشنهاد کار در صنعت نفت ایران

دو ماه به پایان خدمتم مانده بود که به دلیل تبحری که با کار در سکو پیدا کرده بودم به من پیشنهاد ادامه فعالیت دادند، از آنها اصرار از من انکار، می گفتم مهارت خیلی زیادی در این رابطه ندارم که به من گفتند اگر متمایل به ماندن هستی در کمتر از 20 روز تمام آموزش های لازم را به تو می دهیم، با اینحال  پذیرفتم و بعد از اتمام خدمت سربازی و پذیرفته شدن در این صنعت فراز و فرودهای زیادی داشتم، تجربه برجسته من در آن زمان بخل کارگران فرانسوی در ارائه و انتقال مهارتشان بود و برعکس همکاران و نکنیسین های ایرانی که خیلی تلاش می کردند تا فضای کار را برایم راحت کنند.

انتقال به خارک و بعد از آن حضور در تهران

بعد از اینکه پذیرفتم در این صنعت مشغول شوم، بعد از مدتی از سکوی نفتی در استان هرمزگان به جزیره نفتی در خارک منتقل شدم که از نظر بارگیری و حضور نفتکش های غول پیکر حال و هوای متفاوتی با محل کار قبلی داشت.

بعد از چند ماهی که از حضورم در خارک می گذشت مدیران شرکت گاز استان تهران حوالی سال 84 بود که در جزیره خارک حضور پیدا کردند و به من برای ادامه کار در تهران پیشنهاد دادند که پذیرفتم.

در زمان حضورم در تهران در همه واحدهای شرکت گاز استان تهران تجربه کسب کردم ناگفته نماند حضور من در صنعت نفت و تجربیاتی که در سکوی نفتی و جزیره خارک به دست آورده بودم به من خیلی کمک کرد به هر حال استانداردهای صنعت نفت با هیچ صنعتی قابل قیاس نیست و من با این ذهنیت وارد شرکت گاز استان تهران شدم.

تفاوت کار در بخش خصوصی و دولتی

مهین ترابی به عنوان یک نیروی ماهر که در شرکت دولتی در بالاترین سطح فعالیت دارد در مورد تفاوت های شرکت دولتی و خصوصی معتقد است: به عنوان یک فرد فنی که از نخستین روزهای کاری در صنعت نفت حضور داشتم، با فعالیت در بخش خصوصی موافقت بیشتری دارم؛ چراکه در بخش خصوصی بر اساس فعالیت و توانمندی و قابلیت هایی که در شخص وجود دارد شخص ارزیابی می شود، اما در شرکت های دولتی ارزیابی بر این اساس نیست.

حضور در البرز

وی در مورد نحوه حضورش در شرکت گاز استان البرز می گوید: وقتی در شرکت گاز استان تهران بودم تعدادی از مدیران البرز برای پیگیری کارها در شرکت گاز تهران حضور پیدا کردند و آنجا گفتگویی میان ما شکل گرفت و بنا به دعوت و درخواست آنان در این شرکت برای ادامه فعالیت حضور پیدا کردم که وقتی به البرز آمدم که در نتیجه این جا به جایی حدود 12 ماه از حقوق خبری نبود که برای احقاق آن مجبور شدم به دادگاه و شکایت متوسل شوم.

تجربیاتی که در حین کار کسب کردم

در بدو ورود به گاز البرز به موازات کارهایی که انجام می دادم به دلیل حضور دوستان در شبکه گذاری در فردیس- در استان البرز فردیس نخستین مکانی بود که پلی اتیلن اجرا شد- با شبکه گذاری پلی اتیلن و جوشکاری آشنا شدم و در بدنه اجرایی و کار قرار گرفتم در این فرایند متوجه نقطه ضعف ها شدم که عمده دلیل آن به دلیل نبود مطالعه است با این اطلاعات هدف گذاری کردم که دستور العمل های موجود شرکت را مطالعه کنم و روزی یک ساعت دستور العمل سازمانی را مطالعه می کنم، معتقدم قبل از اینکه دانش دانشگاهی داشته باشم باید مهارت های خود را در زمینه های مختلف افزایش دهم، با توجه به این بینش در زمان مدیر عامل اسبق با کمترین امکانات با کمک همه همکاران مرکز آموزش فنی و حرفه ای راه اندازی کردم و خودم بر اساس احساس نیاز و علاقه ای که دارم به سمت مطالعه اپلیکیشن ها رفته ام.

مطالعه در علوم دانش بنیان و بومی سازی آن در شرکت گاز البرز

مطلع هستم که هیچ شرکت گاز استانی وارد فاز مطالعاتی دانش بنیانی نشده اند اما شرکت گاز استان البرز به عنوان نخستین شرکت با یک شرکت دانش بنیان در مشهد و بخش کنتور سازی اکباتان وارد همکاری شدیم و اپلیکیشنی طراحی شده که آزمونگران می توانند از آن استفاده کنند در واقع از این اپلیکیشن برای آشنایی امدادگر ها با رگولاتور استفاده می کنیم.

رگولاتور خط قرمز ما برای امنیت مشترک است و دستور العمل ها می گویند که به رگولاتور نباید دست بزنید مگر اینکه فرایند تعمیر را بدانید و اینکه با چه دستگاهی می توانید به آن دست زده و آن را تعمیر کنید، رگولاتورها را به عبارتی مهندس معکوس کردیم اسکن و بارگذاری کردیم برای اینکه امدادگران که آموزش می بینند با رگولاتور سر و کار دارند دستکاری می کنند و در این زمینه اجتهاد می کنند، در اپلیکیشنی به نام واقعیت افزوده که طراحی کردیم  هر آنچه در رگولاتور است توضیح داده می شود و کاربر می تواند بعد از آشنایی با رگولاتور از خودش آزمون بگیرد، بهترین حالت آن حالت VR است که گوشی تلفن خود را روی رگولاتور قرار می دهید و عیب و ایرادها را معرفی می کند و در حال حاضر بر اساس دستور مهندس آهنچیان چون در رگولاتورهای ایستگاهی مشکل داشتیم در این زمینه ورود کرده و در حال کار و فعالیت هستیم.

فعالیت سیستم بر اساس کار گروهی است

مهین ترابی با اشاره به کارکرد سازمان بر اساس فعالیت گروهی می گوید: با تجربه و فعالیتی که دارم هیچ وقت همکاران را به بیکاری متهم نمی کنم چراکه بر اساس دستور العمل و مطالعه ای که نسبت به تمام واحدها دارم معتقدم همه همکاران در حال فعالیت هستند تا سیستم به جلو حرکت کند، اما آن چیزی به ذهنم می رسد و باید مطرح و اصلاح شود  این است که برخی افراد در جایگاه هایی قرار دارند که هیچ انگیزه ای برای کار در آن جایگاه ندارند که به هر دلیل باید این وضعیت اصلاح شود.

ضرورت وجود شناسنامه فرایند کاری

این نیروی ماهر شرکت گاز استان البرز معتقد است هر نیرو باید شناسنامه فرایند کاری داشته باشد و ادامه می دهد: تمام کارکنان باید شناسنامه فرایند کاری داشته باشند تا در آن روحیات و ویژگی های فرد توضیح داده شده باشد و بر اساس آن باید محل کار آن فرد مشخص شود وقتی که کارایی یک فرد در جایی که مشغول است جواب نمی دهد باید جای آن فرد را عوض کرد و بعد از جا به جایی اگر دوباره نیرو کارایی لازم را نداشت باید فکری به حال آن فرد کرد.

مهین ترابی معتقد است که ارج گذاشتن به نیروی انسانی در شرکت گاز استان البرز یک حلقه مفقوده بوده و ادامه می دهد: از زمانی که شرکت گاز استان البرز مستقل شده در روز کارگر و کارمند مراسمی به عنوان قدردانی از کارگران و کارمندان وجود نداشته که در این زمینه باید فکری شود.

روزهای فراموش نشدنی کرونا

در ایام کرونا شاهد اتفاقاتی بودیم که در نوع خود تکرار نشدنی بود، زیرا با پدیده کرونا مواجه نبودیم، در این فرایند برخی از همکاران چندین بار دچار بیماری کرونا شدند؛ چراکه دستور العمل های بهداشتی را رعایت نمی کردند و بیمار می شدند و برخی هم رعایت کرده و حضورشان در محل کار به صورت طبیعی در جریان بود، آنهایی که بیمار شدند 15 تا 20 روز از مرخصی بیماری کرونا استفاده کردند حقوق و مزایای خود را هم دریافت کردند اما آنهایی که دستور العمل ها را رعایت کردند و هزینه ای بر دستگاه ها تحمیل نکردند و جور همکاران خود را کشیدند، تعهد و وظیفه شناسی آنان دیده نشد، تشویق نشدند حتی دولت حاضر نشد به افراد که دستور العمل ها را رعایت کرده مزایایی اختصاص دهد یعنی حداقل در فیش حقوقیشان مشمول بخشودگی مالیات شوند، در صورتی که می توانستند این کار را انجام دهند، باید در این فرایند به این مسئولیت پذیری نگاه شود وقتی در سیستم ابزارهایی برای تشویق کارمند مسئولیت شناس پیش بینی شده است باید از این ابزارها استفاده کرد.

 نحوه چگونگی رسیدن به ارائه پیشنهاد

وی در مورد فواید مطالعه قانون و رسیدن به مرحله ارائه پیشنهاد می گوید: من قانون را مطالعه، نقطه ضعف های آن را شناسایی و بعد اجرا می کنم،شناسایی راه حل خلا موجود ارائه می گردد که به صورت پیشنهاد خود را نشان می دهد.

دلیل قدردانی از مهین ترابی در شرکت گاز استان البرز

خودش در این مورد می گوید بنده کار خاصی انجام نداده ام که قدردانی شود، هر کاری هم کا انجام داده ام حق و حقوق آن را دریافت کرده ام، در این راستا باید عرض کنم فعالیت خود را بر اساس اولویت های مدیر عامل تنظیم می کنم و چون آقای مدیر عامل در مورد گازرسانی به روستاهای جاده چالوس خیلی اهتمام داشتند ما هم در این راستا تلاش بسیاری کردیم هیچ منتی نیست؛ چراکه در راستای وظیفه سازمانی خود عمل کردیم.

مهین ترابی با تشریح شرایط کاری در محور کرج به چالوس ادامه می دهد:  شرایط کاری خیلی دشواری بود روستاهای جاده چالوس اصلا مسیر عبور خودرو نداشتند، بدون وسیله نقلیه کوچه به کوچه این روستاها را پیمودیم تا بتوانیم به مردم گازرسانی کنیم، مشکلات مردم را رصد و تا رفع آن پیگیری می کردیم چراکه ایمنی خدمات شرکت گاز ضریب 100 دارد و باید آن را رعایت می کردیم، برای تحقق این هدف تمام تلاش خود را به کار بستیم.

وی در پایان می گوید: پیشنهاد می کنم جلسه هایی با مسئولان مربوطه با عنوان« حرف آور» جهت مطرح کدن مشکلات کارکنان برگزار شود؛ چرا که بیان مشکلات به صورت لسانی مقدم بر ارائه مکتوب است، زیرا در شیوه رو در رو حس به صورت ذاتی انتقال می یابد که در شیوه مکتوب این حس منتقل نمی شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا