نفت

اعلام فهرست 14 قلم كالای استراتژیك موردنیاز نفت در آینده نزدیك

35 میلیون یورو مگاپروژه در حوزه اكتشافی نفت و گاز تعریف شده است

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران گفت: درحوزه حمایت از ساخت داخل و رفع نیازهای فناورانه صنعت نفت در بخش تجهیزات راهبردی، فهرستی از 14 قلم کالای استراتژیک مورد نیاز صنعت نفت تهیه شده که در آینده ای نزدیک اعلام مي شود.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از خبرنگار پايگاه اطلاع رساني NIOC؛ مهدیا مطهری در رویداد هم اندیشی مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با انجمن های علمی تخصصی  بالادستي نفت و گاز که صبح امروز (چهارشنبه، 25 آبان ماه) برگزار شد، گفت: با موافقت هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران، فهرستی از 14 قلم کالای استراتژیک موردنیاز صنعت نفت با محوریت مدیریت کالای شرکت ملی نفت ایران تهیه شده که فراخوان های مربوط به آن در آینده ای نزدیک اعلام می شود.

وی ادامه داد: این فهرست می تواند گردش مالی چند صد میلیون دلاری را در داخل کشور رقم بزند و در شکل گیری شرکت های دانش بنیان و فناور موثر باشد.

وی همچنین از تعریف 10 مگاپروژه در حوزه اکتشافی نفت و گاز خبر داد و گفت: این پروژه ها از ارزشی بالغ بر 30 میلیون یورو و 150 میلیارد تومان برخوردار است و کمک موثری به اشتغالزایی و توسعه فناوری در کشور می کند.

* 80 درصد پروژه های واگذار شده به وزارت علوم، نفتی است

مطهری از همکاری های مشترک میان وزارت علوم و شرکت ملی نفت ایران به عنوان گامی موثر در مسیر ارتقای سطح علمی در کشور یاد کرد و گفت: حدود 80 درصد از پروژه های پژوهشی واگذار شده به وزارت علوم، مربوط به پروژه های صنعت نفت است.

به گفته وی، علاوه بر این، اقدامات موثری از سوی شرکت ملی نفت ایران در حوزه حمایت از دانشجویان انجام شده که از آن جمله می توان از مصوبه هیات مدیره این شرکت برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان دوره دکتری یاد کرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران توضیح داد: این طرح هم اکنون در مراحل نهایی سازی است و امید است که تا یک ماه آینده اجرایی شود.

* امضای نخستین قراردادهای مربوط به طرح احیای چاه های کم بازده

مطهری از طرح احیای چاه های کم بازده که مقدمات اجرایی آن از اواسط بهمن ماه گذشته در مجموعه شرکت ملی نفت ایران نهایی شده بود، به عنوان مهمترین طرح حمایتی از شرکت های دانش بنیان یاد کرد و گفت: با مکاتبات انجام شده با شرکت های فناورانه، مقرر شده تا 15 آذرماه پیشنهادات مربوطه از شرکت ها گرفته شود و تا یک ماه تا 45 روز آینده نیز قراردادها با شرکت های دانش بنیان امضا خواهد شد.

وی همچنین از شکل دهی تقاضای دانش بنیان به عنوان وظیفه اصلی شرکت ملی نفت ایران نام برد و اضافه کرد: برای تحقق این راهبرد، نیاز به یادگیری دو جانبه و ارتقای تعاملات فی مابین وجود دارد؛ در عین حال لازم است تا شرکت های دانش بنیان، طرح های جدید فناورانه را در اولویت فعالیت های خود قرار دهند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای صنعت نفت نیز باشند.

وی متذکر شد: انجمن های علمی می توانند جریان دانش را در بین بازیگران اصلی فناوری تسریع کنند و برای تحقق این هدف لازم است تا با انجمن های علمی در کشورهای دیگر نیز ارتباط بگیرند.

بر اساس اين گزارش، رویداد هم اندیشی مديريت اكتشاف با انجمن های علمی تخصصی بالادستي نفت و گاز کشور، صبح امروز (25 آبان ماه) به همت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در سالن همايش هاي این مدیریت برگزار شد. در این گردهمایی، شماری از نمایندگان انجمن های علمی و تخصصی بالادستی صنعت نفت و گاز کشور، اساتید دانشگاه و صاحبنظران عرصه های علم و فناوری حضور داشتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

لینک کوتاه:‌ https://didebanenergy.ir/?p=1234

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا