نفت

دفتر نمایندگی وزارت نفت در عراق راه‌اندازی شد

دفتر نمایندگی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران در عراق، در پایتخت این کشور افتتاح شد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از انرژی امروز؛ سید عباس بهشتی، نماینده وزارت نفت در امور عراق در این باره اظهار کرد: این دفتر به‌ منظور ارتقای سطح همکاری و هم‌ افزایی به‌ ویژه انجام پروژه‌ های مشترک میان دو کشور برادر در حوزه نفت و گاز و انرژی در شهر بغداد افتتاح شد.

بهشتی تصریح کرد: این دفتر، به‌ عنوان مدیریت دفاتر عراق به فعالیت می‌ پردازد و دفاتر فرعی دیگری نیز بیشتر با نگاه عملیاتی در بصره و اقلیم کردستان عراق در دست راه‌ اندازی قرار دارند.

گفتنی است صادرات نفت از گذشته نقش اصلی را در اقتصاد عراق بر عهده داشته به‌ طوری‌ که ۹۵٪ از درآمد خارجی این کشور را تشکیل می‌ دهد. عدم توسعه در سایر زمینه‌ ها باعث بروز بیکاری ۱۸ تا ۳۰ درصدی و درآمد سرانهٔ ۴۰۰۰ دلاری شده‌ است. در سال ۲۰۱۱ استخدام تمام‌ وقت در بخش عمومی نزدیک به ۶۰ درصد از کل استخدام‌ ها را شامل می‌ شد. بخش صادرات نفت شغل‌ های بسیار کمی برای عراقی‌ ها ایجاد کرده‌ است. بر اساس برخی تخمین‌ها عراق با داشتن ۱۴۰٫۳ میلیارد بشکه نفت ذخیره در میدان‌های نفتی خود پس از ایران در ردهٔ پنجم جهان قرار دارد. این اطلاعات بر اساس تخمین‌های زلزله‌نگاری دوبعدی در سه دهه پیش به دست آمده و احتمال اینکه این کشور میدان‌های نفتی بیشتری داشته باشد بسیار زیاد است. تولید نفت این کشور در سال ۱۳۹۱ به ۳٫۴ میلیون بشکه در روز رسید. در عراق تا سال ۱۳۸۹ تنها ۲ هزار حلقه چاه نفت حفر شده بود در حالی که تنها در تکزاس حدود ۱ میلیون چاه حفر شده‌است. این در حالی است که عراق خود یکی از مؤسسان اوپک به‌شمار می‌رود. با وجود درآمدهای میلیاردی عراق از محل صادرات نفت خام، این کشور همچنان توان تولید برق برای نیمی از مردم خویش را ندارد. این مسئله بارها موجب اعتراضات مردمی در فصل تابستان شده‌است. بنابر پژوهشی که در اردیبهشت ۱۳۸۶ در آمریکا انجام شد احتمالاً رقمی بین ۱۰۰٬۰۰۰ تا ۳۰۰٬۰۰۰ بشکه نفت در روز از میزان تولید اعلام شدهٔ عراق در طول چهار سال پیش از آن از طریق فساد یا قاچاق به یغما رفته‌است. شبکهٔ الجزیره در سال ۱۳۸۷ گزارشی در مورد اشکالات محاسباتی دربارهٔ ۱۳ میلیارد بشکه نفت عراق که تحت مراقبت آمریکایی‌ها بوده ارائه داده و مدعی شد ۲٫۶ میلیارد بشکه از این نفت کلاً به حساب نیامده است.  برخی گزارش‌ها از کاهش آمار فساد توسط دولت در حوزهٔ نفت حکایت دارند اما همچنان گزارش‌های معتبر و قابل اتکایی مبنی بر ارتشای مقامات دولتی منتشر می‌شوند. عراق دارای سه پالایشگاه مهم است. پالایشگاه بیجی بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق است که در حوالی شهر بیجی در استان صلاح‌الدین واقع شده‌ است و دو پالایشگاه دیگر در بغداد و بصره قرار دارند.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1544

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا