نفت

دامی هوشمندانه از طریق پدیده آشوب خبری

بررسی‌ها نشان می دهد که قرار است دوباره سیستم دو نرخی بنزین احیا شود. در این خصوص مطالب و مقالات زیادی نوشته شده است و در کتب درسی اقتصاد خرد هم بر فسادزا بودن سیستم های دو نرخی تأکید فراوان شده است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از مرزنیوز؛ در این چند سطر نمی خواهم به مبانی ادبیاتی آن که تثبیت شده است بپردازم. ولی ذکر یک خاطره ضروری است که خود گویای بخشی از این واقعیت تلخ و فاجعه آمیز است و این خاطره را اولین بار در قالب یک سخنرانی ارائه کردم. اوایل سال ۱۳۹۴ بود که جلسه ای  عادی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد موضوع بحث آن جلسه بقاء یا حذف سیستم دو نرخی و کارت سوخت بود. بررسی‌ های دستگاه های بازرسی و امنیتی نشان داده بود که سامانه کارت هوشمند سوخت خلأ های زیادی برای سوء استفاده از جیب مردم و بیت المال را دارد و اتفاقا در آن جلسه پرونده قضایی با موضوع نحوه سوء استفاده از سیستم کارت سوخت توسط برخی از جایگاه داران که منتج به صدور رای قطعی هم شده بود، مطرح شد، و آن موضوع از این قرار بود:
یکی از جایگاه داران از طریق استخدام هکرها و با هک کردن سامانه هوشمند سوخت وزارت نفت و با نفوذ در سیستم آن توانسته بود به دستکاری حساب ها بپردازد! در  زمان وقوع جرم که هر لیتر بنزین به صورت دونرخی ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان به ترتیب سهمیه ای و آزاد فروش می رفت، هکر توانسته بود با نفوذ در سامانه به اصطلاح هوشمند و با دستکاری حساب ها به نوعی  سر ولت و ملت کلاه بگذارد. آنها بنزین را لیتری ۷۰۰ تومان به مردم می فروختند و از طریق هک سامانه قیمت فروش را برای دولت ۴۰۰ تومان ثبت می کردند، یعنی در هر لیتر فروش بنزین ۳۰۰ تومان به جیب می‌زدند. در آن زمان مصرف روزانه بنزین کشور حدود ۷۰ میلیون لیتر بود که با ضرب و تقسیم ساده می توان به کلاهبرداری چند هزار میلیارد تومانی رسید (چون هکر اصلی این روش هک را به جایگاه داران کشور فروخته بود!) این موضوع از جمله موضوعات مهمی بود که متاسفانه هیچ وقت رسانه ای نشد.
یکی دیگر از خلاهای سیستم کارتهای سوخت زمانی بود که جایگاه داران سامانه را خاموش می کردند و حجم زیادی بنزین از جایگاه های عرضه سوخت به خصوص در نیمه های شب خارج می‌ شد. آنهایی که از دو نرخی دم می زنند یا محیط اجرا را مشاهده نکرده‌ اند یا سیستم های به اصطلاح هوشمند را خیلی هوشمند و حلال همه مشکلات می دانند!!
آنچه که در عنوان این مطلب به دامی هوشمندانه اشاره شد در حقیقت به این نقطه معطوف است جریان یا جریان هایی در سایه ابتدا از طریق رسانه‌های خود شروع به پراکنده نمودن اخبار خاص و ایجاد آشوب خبری برای دستیابی به هدف / اهداف از پیش تعیین شده می کنند. با شکل گیری طوفان خبری و توفیق در تاثیرگذاری از مسیر تکامل ناخودآگاه و نهایتا انحراف افکار عمومی، برنامه ریزان کشور تحت فشار مختلف که متاسفانه و از قضا به دلیل کارکردهای سیاسی خیلی هم به کار کارشناسی اعتقاد ندارند، مجبور به ارائه راهکارهای غیرعلمی و آزمون و خطایی و یا حتی احیای راهکارهای فسادزای آزمون شده می شوند. (البته گاهی اوقات هم چنگ اندازی به برخی روش ها و راهکارها صرفا بهره جستن از تاثیر روش اقناعی است)
توجه کنید مسائل از این دست را امروز در دنیای سیاست زیاد می بینیم و بخشی از ناکارآمدی دولت ها ناشی از بی توجهی به همین مسئله و افتادن در دامی هوشمندانه و  استراتژی آشوب خبری است.

همت قلی زاده
کارشناس مسائل اقتصادی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا