آب

آبرسانی به اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی در نقطه صفر مرزی

مدیرعامل آب منطقه‌ ای آذربایجان شرقی از آغاز بهره برداری از طرح تامین و انتقال مطمئن و دایمی آب به مجموع ۷۰۰ هکتار از اراضی ابراهیم سمیع و روستاهای همجوار با هدف انتقال سالانه ۹.۵ میلیون مترمکعب آب رودخانه ارس خبر داد. به گزارش دیده بان انرژی به نقل از مرزنیوز؛ “یوسف غفارزاده”‘ گفت: قبل از اجرای این طرح، ۷۰۰ هکتار اراضی حاصل خیز این منطقه مرزی با وجود استقرار در حاشیه رود ارس، به علت قرار گرفتن در ارتفاعی بالاتر از تراز رودخانه و عدم امکان انتقال آب به صورت ثقلی، بی‌آب بوده و صرفا ۲۰۰ هکتار از آن به صورت دیم یا توسط آب های سطحی و انهار فصلی آبیاری و کشت می‌ شد.
وی ادامه داد: برای تامین کمبود آب ۲۵۰ هکتار اراضی بهبود و توسعه کشت آبی ۴۵۰ هکتار اراضی دیم با احتساب ۱۰۰ هکتار به صورت کشت دوم، مجموعا ۷۰۰ هکتار اراضی ابراهیم سمیع و روستاهای همجوار به طور مطمئن و دایمی، طرح تامین و انتقال آب اراضی این روستا با هدف انتقال سالانه ۹.۵ میلیون مترمکعب آب از رودخانه ارس توسط این شرکت طراحی و اجرا شده است.
غفارزاده گفت: پروژه پمپاژ ابراهیم سمیع شامل دو مرحله پمپاژ تا ارتفاع ۳۰۰ متری و دو باب مخزن ۵۰۰۰ متر مکعب و ۵ کیلومتر لوله فولادی به قطر ۶۰۰ میلی متر به اجرا درآمده است.
به گزارش پاون این پروژه با اعتباری معادل ۴۵ میلیارد تومان به ارزش به روز شده بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان به بهره‌ برداری رسیده و نقش مهمی در آبادانی این منطقه صفر مرزی، توسعه کشاورزی و مهاجرت معکوس و البته تحقق حق آبه کشور از رودخانه ارس دارد.
روستای مرزی ابراهیم سمیع در حاشیه رود ارس و در شهرستان خداآفرین شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی و ۲۳۰ کیلومتری شهر تبریز واقع شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا