کسب و کار

بررسی طرح‌های کلان پژوهشگاه مواد و انرژی در حوزه پدافند غیرعامل

در آستانه سفر ریاست جمهوری به استان البرز، طرح های کلان پژوهشگاه مواد و انرژی در حوزه پدافند غیرعامل با حضور دکتر توحید شیریزاد حاجی بابا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز، بررسی شد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز با حضور در جمع مسئولان، معاونین، مدیران و اعضای هیات علمی پژوهشکده انرژی این پژوهشگاه و گفتگو با آنان، به بررسی چند طرح کلان در حوزه پدافند غیرعامل پرداخت.

در این نشست پس از ارائه گزارشی درخصوص تاریخچه تاسیس، زمینه فعالیت ها، امکانات و تجهیزات، مرکز رشد و … پژوهشگاه مواد و انرژی توسط دکتر ابوذر مسعودی مدیر دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل پژوهشگاه و خوش آمدگویی دکتر محمدرضا رحیمی پور رئیس بسیج اساتید استان و عضو هیات علمی این پژوهشگاه، موضوعات طرح های کلان مطرح شد.

طرح اول درخصوص تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی در استان بود که توسط دکتر الهام عبدالله زاده شرقی رئیس پژوهشکده انرژی و عضو هیات علمی پژوهشگاه به آن پرداخته شد و قرار شد با توجه به تجربه و دانش و محققان موفق پژوهشگاه در این زمینه تحقیقاتی به‌صورت کیس استادی به عنوان پروژه کلان در استان البرز مطرح شود. به‌طور مثال این مرکز در شهرک صنعتی اشتهارد به واحدهای آلاینده فعال مستقر در صنعت، راهکار تصفیه پساب می دهد؛ این پروژه با توجه به مساله بحران کم آبی می تواند به صنایع و حوزه کشاورزی کمک موثری نماید.

دکتر شیریزاد با استقبال از این طرح گفت: پژوهشگاه مواد و انرژی می تواند به عنوان یک مرجع سیاستگذاری برای کلیه صنایع استان که از تجربه و مشاوره آن در حوزه تصفیه پساب استفاده کنند، مطرح شود و این موضوع در استانداری البرز مطرح و مصوب خواهد شد و در پی آن قراردادهای مختلف در  این حوزه منعقد می گردد.

طرح کلان بعدی که توسط دکتر سعید رهگذر مدیر مرکز رشد و عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی ارائه شد، اطلس انرژی بود که مقرر گردید، بعد از گفتگوی بیشتر در این خصوص و تدوین اطلس انرژی در استان البرز به عنوان ایران کوچک، یک قرارداد مطالعاتی با پژوهشگاه منعقد گردد تا بتوانند آن را به جاهای دیگر هم تعمیم دهند.

طرح کلان سوم پژوهشگاه مواد و انرژی، پایش انرژی، آب و آلاینده ها بود که دکتر محمود هاشمی نژاد عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی این پژوهشگاه درخصوص آن توضیحاتی ارائه کرد و قرار شد این موضوع بیشتر بررسی شود تا بتوانند طرح قرارداد مطالعاتی آن را تدوین کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز ضمن استقبال از برگزاری این جلسه، اظهار داشت: در این چندماه اخیر این جلسه یکی از بهترین و پرانرژی ترین جلسات بوده است.

وی حمایت خود را از طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه، ساخت نیروگاه خورشیدی که بتواند کل برق پژوهشگاه را تامین کرده و حتی مازاد آن را به فروش برساند (با حدود 2 مگابایت ظرفیت و تقریبا 50 میلیارد تومان هزینه)، طرح توسعه پردیس تخصصی فناوری و نوآوری مواد و انرژی و حل برخی از مشکلات تجهیزات آزمایشگاهی هزینه بر این پژوهشگاه، اعلام نمود.

دکتر شیریزاد در ادامه این نشست همچنین  اعلام کرد: در مصوبه سفر ریاست جمهوری، بحث شهرک انرژی دیده شده که می تواند با مدیریت و راهبری پژوهشگاه مواد و انرژی و شهرک های صنعتی انجام شود .

وی خاطرنشان ساخت: در این دوره از سفر ریاست جمهوری، این مهم مورد نظر است که پروژه هایی که در این سالهای اخیر به اندازه چهل سال پروژه، کلنگ زده شده با کمک محققان و پژوهشگران استان اولویت بندی شده و آنهایی که در جهت کمک به مردم نیاز فوری برای اجرایی شدن را دارند، اجرا شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان البرز همچنین پیشنهاد تشکیل یک کارگروه در داخل پژوهشگاه مواد و انرژی را ارائه کرد که این پژوهشگاه بتواند با کمک و ارتباط با صنعت به خودکفایی مالی برسد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا