گاز

“بمب های متحرک” در پاکستان؛ گاز به قیمت جان

کمبود شدید گاز در پاکستان بویژه در فصل زمستان اگرچه داستان تازه ای نیست و مردم این کشور همه ساله درفصل سرما با قطعی گسترده گاز دست و پنجه نرم می کنند، اما حالا به خاطر گران شدن گاز بها در این کشور، مردم برخی مناطق به روش های بسیار عجیب و خطرناک برای تامین بخشی از گاز مورد نیازشان روی آورده اند.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا ؛ مردم منطقه کَرَک در ایالت خیبر پختونخوا پاکستان به منظور تامین نیاز روزانه گاز مصرفی، به شیوه ای عجیب روی آورده اند که به نوعی به بمب متحرک در این کشور تبدیل شده است و می تواند جان افراد را بخطر اندازد؛ پر کردن گاز داخل(با دست کاری و بهره بردار خطرناک و غیرقانونی از لوله های اصلی شبکه گاز) کیسه های پلاستیک بزرگ درست مثل بالُن و حمل غیرمحتاطانه و خطرناک آن تا منزل و وصل کردن آن به وسال گازسوز خانه!

ُدر حال حاضر ساکنان این منطقه، در اقدام غیرقانونی و خطرناک، با ایجاد منفذی در خط لوله اصلی گاز، از طریق یک شلنگ پلاستیکی معمولی ، بخشی از گاز را از لوله اصلی به بیرون هدایت می کنند و کیسه های بزرگ و بالُن شکل خود را با گاز مجانی پر می کنند و به خانه می برند.

اگرچه منطقه کرک از منابع غنی گاز طبیعی و نفت برخوردار است، اما به دلیل نبود زیرساختهای لازم و لوله کشی مردم این منطقه جان خود را برای تامین گاز مصرفی به خطر می اندازند.

بر اساس این گزارش مردم کرک به رغم آگاهی از خطرات حمل گاز با استفاده از کیسه های بالُن شکل، چاره ای جز انتقال گاز از این طریق برای تامین گاز مصرفی خود ندارند.

هر کدام از این کیسه ها می تواند حدود دو تا سه ساعت گاز مصرفی مردم را تامین کند.

در حال حاضر مردم کرک از دولت پاکستان تقاضا کرده اند زیرساختهای لازم برای تامین گاز مصرفی مردم را فراهم آورد.

سالها پیش پاکستان قرارداد واردات گاز طبیعی از ایران با این کشور امضا کرد و ایران هم با هزینه ای معادل دو میلیارد دلار خط لوله گاز را تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد اما طرف پاکستانی به بهانه تحریم های آمریکا و برخی فشار های خارجی، از عمل به تعهد خود برای اجرای این قرارداد گازی خودداری کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا