برق

تعویض روشنایی معابر آغاز شد

باتوجه به ناترازی برق در کشور و اهمیت مدیریت مصرف طرح تعویض روشنایی معابر استارت خورده و پیش‌بینی می‌شود که سالانه ۲۴۰ میلیون کیلووات ساعت صرفه‌جویی از این طریق اتفاق بیفتد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ چراغ‌های خیابانی نقش حیاتی را در مناطق شهری ایفا می‌کنند که هدف اصلی آن بهبود روشنایی خیابان‌ها در طول دوره‌های تاریک شبانه‌روز است. در گذشته، تعداد خیابانها در شهرها بسیار کمتر بود، اما با رشد مناطق شهری روشنایی خیابان‌ها به سرعت افزایش یافت.

یک سیستم روشنایی خیابانی هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء می‌تواند مصرف زیاد سیستم روشنایی معابر را تعدیل کند، به طور کلی استفاده از چراغ‌های LED برای روشنایی خیابان‌ها به انرژی کمتری نیاز دارد. به غیر از عمر طولانی، یکی دیگر از مزایای LEDها برای روشنایی خیابان‌ها نور مستقیم آنهاست؛ آنها نور را دقیقاً در جایی که مورد نیاز است ساطع می‌کنند، بنابراین، نور کمتری به طور غیر ضروری پراکنده می‌شود و سطح آلودگی نوری کاهش می‌یابد.

نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد سیستم کنترل هوشمند چراغ‌های خیابانی مبتنی بر منطق فازی تحت شبکه WSN” می‌تواند کنترل هوشمند روشنایی را به اندازه مورد نیاز برای یک خیابان تحقق بخشد و مصرف برق را تا حد زیادی کاهش داده و مدیریت و کارایی تعمیر و نگهداری چراغ‌های خیابانی را بهبود دهد.

در همین راستا طرح متعادل‌سازی روشنایی معابر از ابتدای دوره اوج مصرف برق در سال جاری، به‌عنوان یکی از تکالیف ابلاغی از سوی شرکت توانیر در دستور کار قرار گرفت و در برخی استان‌ها اجرایی شد.

همچنین به تازگی طرح بهینه‌سازی و تعویض چراغ‌های پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ های فوق کم مصرف ال ای دی در معابر شهری استان‌های ایلام، گیلان، البرز و چهارمحال و بختیاری با سرمایه گذاری 7930 میلیارد ریالی بخش خصوصی به تصویب نهایی اعضای کمیسیون صرفه جویی شورای عالی انرژی رسید.

با اجرای کامل طرح بهینه‌سازی و تعویض چراغ‌های پرمصرف با چراغ‌ها و لامپ‌های فوق کم‌مصرف ال ای دی در معابر شهری استان‌های ایلام، گیلان، البرز و چهارمحال و بختیاری، مجموعا 55 مگاوات از توان مصرفی برق کشور کاسته و سالانه ۲۴۰ میلیون کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی حاصل می‌شود که این میزان معادل رفع نیاز برای احداث ۸۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی خواهد بود.

احداث این میزان نیروگاه به انضمام شبکه انتقال به بیش از پنجاه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری اولیه نیاز داشت که علاوه بر هزینه سرمایه گذاری اولیه، هزینه‌های سنگین تامین سوخت و آلودگی هوا نیز بر آن اضافه می‌شد، اما با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی فوق، صرفه‌جویی در مصرف برق محقق می‌شود و نیز در هزینه‌های گزاف احداث نیروگاه و سوخت مصرف نشده، صرفه جویی و نیز سبب جلوگیری از آلودگی هوا می‌شود.

علاوه بر طرح‌های فوق، طرح‌های بهینه‌سازی روشنایی معابر استان‌های یزد و کردستان نیز در حال اجرا و طرح‌های استان‌های تهران بزرگ و آذربایجان غربی نیز در شرف انعقاد قرارداد است.

برنامه‌ریزی برای اجرای کامل طرح‌های فوق تا سال 1404 صورت گرفته و سرمایه گذاران در ازای اجرای طرح‌ها و تایید و صحت سنجی آن، اوراق صرفه‌جویی انرژی از شرکت توانیر دریافت خواهند کرد که قابل معامله در بورس انرژی خواهد بود.

تعدیل استاندارد روشنایی معابر و کیفی سازی آن ها می تواند در میزان مصرف برق تاثیر گذار و راهی برای دور زدن خاموشی‌ها باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا