گاز

جهش غیرمنتظره قیمت گاز در اروپا

قیمت گاز طبیعی در اروپا به دنبال احتمال اعتصاب کارکنان بعضی از تاسیسات ال ان جی در استرالیا، برای نخستین بار از ژوئن، به بالای ۴۰ یورو صعود کرد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ شاخص قیمت گاز بازار اروپا حداکثر ۴۰ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از مارس سال ۲۰۲۲ بود و به رشد قیمت در دو روز معامله گذشته افزود و اضطراب بازار نسبت به وضعیت عرضه را منعکس کرد. قیمت نفت و زغال سنگ هم افزایش داشت.

کارکنان تاسیسات شرکت‌های “شورون” و “وودساید انرژی” در استرالیا، به اعتصاب رای دادند که ممکن است روی صادرات گاز طبیعی مایع (ال ان جی) از این کشور، تاثیر گذاشته و باعث محدودتر شدن عرضه این سوخت در بازار جهانی شود. هنوز زمان برگزاری این اعتصاب مشخص نیست.

نیک کمپل، از مدیران شرکت مشاوره “اینسپایرد” در این باره گفت: اگر اختلال عرضه پیش بیاید که روی اروپا هم تاثیر می گذارد، خریداران آسیایی احتمالا واردات ال ان جی را برای جایگزین کردن عرضه استرالیا، افزایش می دهند. ال ان جی در سبد انرژی اروپا جای گرفته و هر گونه نشانه از اختلال احتمالی در روند تامین آن، از قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند.

عوامل دیگری که از سیر صعودی قیمت گاز حمایت کردند، شامل کاهش واردات ال ان جی به اروپا در ماه گذشته و افزایش جریان گاز از این منطقه به اوکراین بود که ظرفیت ذخیره سازی اضافی دارد. تاخیرهای احتمالی در تعمیرات فصلی نروژ هم ریسک ایجاد می‌کند. فعلا، این عوامل تحت الشعاع تقاضای ضعیف و ذخایر بالای غیرمعمول در اروپا قرار دارند.

بهای معاملات ماه آتی هلند که قیمت پایه بازار اروپایی است، با ۳۰ درصد افزایش در بعدازظهر روز چهارشنبه، ۴۰.۳۵ یورو به ازای هر مگاوات ساعت معامله شد. معاملات مشابه در انگلیس، ۳۰ درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قراردادهای گاز زمستانی هم افزایش قیمت داشتند اما روند افزایش آنها ملایم بود. شرکت نیروی آلمانی EON SE  درباره ریسک‌های بیشتر در فصل گرمایش آتی هشدار داد. لئونارد بیرنبوم، مدیرعامل این شرکت گفت: هر چند احتمال تکرار بحران سال گذشته، از میان رفته اما بحران هنوز پایان نیافته است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا