برقبهینه ساز مصرف

دانستنی های مدیریت مصرف انرژی در لوازم خانگی

به این علت که در خانه همه ما دستگاهها و لوازمی وجود دارند که با برق کار می کنند، باید در انتخاب و بکارگیری آنها توجه بیشتری نمود تا بتوانیم در صرفه جویی انرژی نقش بیشتری داشته باشیم.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت توزیع نیروی برق استان البرز؛ بنابراین در مورد هرکدام چند نکته را یادآور میشویم. ولی نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که هنگام خرید لوازم خانگی باید به برچسب انرژی آنها توجه کنیم تا لوازم بهتر و با بازده بیشتر را بخریم.
یخچال و فریزر :
یخچال و فریزر در بین همه لوازم خانگی اهمیت بیشتری دارند چرا که مصرف انرژی بالایی دارند و همیشه روشن می مانند تا مواد غذایی داخل آنها فاسد نشوند. به همین خاطر باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشیم.
رعایت نکات زیر در این مورد موثر خواهد بود:

  • در آنها را بیهوده و بیش از حد باز و بسته نکنیم.
  • بیش از حد آنها را پر نکنیم.
  • در داخل آنها غذای گرم قرار ندهیم.
  • از آنجا که انتقال حرارت و خنک کردن مواد داخل یخچال از طریق همرفت در لوله های پشت آن اتفاق میافتد، بین دیوار و یخچال فاصله ای 20 سانتی متری لازم است تا این عمل بخوبی انجام شود.
  • یخچال و فریزر را نزدیک مکان ها و دستگاه های گرم مانند رادیاتور و یا تابش مستقیم آفتاب قرار ندهیم.
کولر :
  • در هنگام ساخت خانه، به بزرگترها تذکر دهید که مسیر کانال کولر را تا آنجا که امکان دارد کوتاه در نظر بگیرند تا هوای خنک تولید شده در راه رسیدن هدر نرود.
  • کانالها را عایق کاری کنید.
  • وقتی خانه را ترک می کنیم حتماً کولر را خاموش کنیم.
  • در ساعت ها اولیه شب از دور تند آن استفاده نکنیم.
  • وقتی کولر روشن است، همه در و پنجره ها را ببندیم تا نیازی به روشن بودن بیش از حد کولر نباشد و در مصرف برق صرفه جویی گردد. (البته در کولرهای آبی یک یا دو پنجره باید نیمه باز باشند تا هوا جریان داشته باشد و اتاق دم نکند)
  • از سرد کردن بیش از حد خانه جلوگیری کنیم تا هم در مصرف برق صرفه جویی کرده باشیم و هم به علت اختلاف دمای زیاد بین بیرون و داخل خانه در فصل تابستان دچار سرماخوردگی نشویم. دمای مناسب در تابستان بین 23 تا 25 درجه سانتیگراد است.
  • می توانیم برای اینکه از کولر بهینه استفاده کنیم، دریچه اتاق هایی را که خالی هستند ببندیم.
  • هر سال قبل از شروع فصل گرما و استفاده از کولر، پوشال آنرا عوض کرده و آنرا سرویس کنیم تا موتور آن عمر مفید داشته باشد و زودتر از موعد نسوزد.
  • سعی کنیم کولر را تا حد امکان در یک مکان سایه نصب کنیم و یا یک سایه بان مناسب برای آن قرار دهیم. استفاده از عایق های منعکس کننده مانند ورقه های آلومینیومی برای بازتابش نور آفتاب که به کولر میخورد موثر خواهد بود. کانال های عبور هوای سرد که در فضای باز هستند باید تا حد امکان عایق شده و روی آن از پوشش شفاف مانند ورقه های آلومینیومی استفاده کرد.
ماشین لباسشویی:
آب گرم لوله کشی شده را به ماشین لباسشویی وصل کنیم تا خودِ دستگاه نیازی به مصرف برق برای گرم کردن آب برای آبکشی نیز از آب سرد استفاده کنی. نداشته باشد وقتی به اندازه کافی لباس کثیف جمع شد آنرا روشن کنیم در صورت امکان به جای استفاده از خشک کن لباسشویی، لباس ها را در هوای آزاد خشک کنیم.

نکته مهم : برای جلوگیری از برق گرفتگی و بالا بردن ایمنی، بدنه ماشین لباسشویی را با یک سیم به یک لوله فلزی آب یا زمین وصل کنید.

جارو برقی:

  • جارو باید همیشه کاملاً تمیز باشد و لوله های آن گرفتگی نداشته باشد تا فشاری به موتور آن وارد نیاید.
  • کیسه آشغال جاروبرقی را باید همیشه قبل از پرشدن کامل عوض کنید و فیلتر آن را لااقل دو بار در سال شسته یا تعویض نمایید.
  • در هنگام استفاده از جارو حتماً باید دقت کنید که آشغال های مرطوب ؛ ته سیگار روشن یا اشیاء بزرگ و تیز را از سر راه دور کنید. زیرا این اشیاء می توانند به موتور دستگاه ضربه وارد کنند و توان آن را کاهش دهند و به این ترتیب مصرف برق را افزایش دهند.
  • در جاروهای برقی؛ معمولاً چندین درجه قدرت مکش وجود دارد؛ برای نظافت هر بخش از منزل ؛ باید از قدرت لازم و نه قدرت بیشتر استفاده کنید.
  • از کار مداوم یا جاروبرقی جداً پرهیز کنید؛ زیرا روشن کردن دراز مدت (بیش از ٣٠ دقیقه) به موتور دستگاه فشار زیادی وارد می کند.
در رابطه با محیط خانه و لوازم برقی خانگی توصیه های زیر می توانند مفید باشند:
1. با رنگ آمیزی محیط داخل خانه به رنگ روشن و نصب پرده های تاشو در مقابل پنجره ها که امکان ورود حداکثر نور را می دهد، از روشنایی روز بیشترین استفاده را ببرید . ضمناً برای کف خانه از سرامیک و یا موکت های به رنگ روشن که نور را بازتاب می دهند استفاده نمایید.
2. تنظیم نور مناسب در ساعات اوج مصرف برق با حداقل چراغ روشن مورد لزوم
3. استفاده از یک نور عمومی ملایم و تاکید بر استفاده از نور متمرکز (چراغ مطالعه) و خاموش نمودن لامپ های اضافی
4. برنامه ریزی جهت درس خواندن بچه ها و تشویق به زود خوابیدن (حتی الامکان ساعت 9 شب) و زود بیدار شدن برای مرور درس ها در صبح روز بعد
5. عدم استفاده ازوسایل برقی پرمصرف مانند سماور برقی ، اتو، چرخ گوشت ، آب میوه گیری ، ماشین لباسشویی و ….در ساعات اوج مصرف
6. تشویق به استحمام افراد منزل در ساعات اولیه روز (صبح ها) که شروع فعالیت روزانه است (هم باعث شادابی و سلامت خانواده می شود و هم عدم استفاده از سشوار در ساعات اوج بار را به دنبال دارد) .

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا