برق

دست نیاز صنعت برق به سوی دانش بنیان‌ها

برگزاری جشنواره “بینوکمپ” در راستای هم افزایی دانشگاهی، نوآورانه، صنعتی و اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل زمینه حضور و دست نیاز شرکت های صنعت برق کشور برای رفع دغدغه های فنی خود به سوی دانش بنیان ها را فراهم کرده است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا؛ با توجه به رشد جمعیت و گسترش صنایع مختلف در کشور، مصرف برق هر ساله رو به افزایش است و صنایع مرتبط در این حوزه برای تولید برق مورد نیاز کشور با چالش هایی رو برو هستند که جشنواره “بینوکمپ” در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل فرصتی شد تا سرمایه گذاران صنعت برق با حضور در این جشنواره و شرکت در کلاس های آموزشی با برگزاری آنها نیازهای خود را رفع و در مسیر به روز رسانی صنعت خود گام بردارند.

صنعت برق کشور برای تعمیر تجهیزات و به روزرسانی سامانه خود به دانش شرکت های دانش بنیان نیازمند است، بنابرین با توجه به اینکه فناوری در حوزه صنعت برق هر ساله در حال پیشرفت بوده و دیگر به صورت سنتی نمی توان مشکل فنی صنعت برق را حل کند بلکه این مهم نیازمند علم روز نخبگان دانشگاهی در قالب دانش بنیان است.

به باور کارشناسان، آموزش هم یکی از مهمترین نیاز اساسی برای سرمایه گذاران صنعت برق کشور است که برگزاری چنین جشنواره هایی تا حدود زیادی این چالش را می تواند جبران کند.

با توجه به اینکه کشور ما سالانه به هفت درصد افزایش تولید برق نیاز دارد و از طرف دیگر به خاطر استهلاک نیروگاه ها چهار درصد تولید کاهش پیدا می کند، بنابرین باید به این مسئله مهم توجه کرد که سرمایه گذاری در این حوزه و تعامل صنعت و دانشگاه یک ضرورت فوری است.

دست نیاز صنعت برق به سوی دانش بنیان‌ها

آموزش، اصلی ترین نیاز صنعت

شروین بیشه سری یکی از شرکت های سرمایه گذار در صنعت برق کشور در حاشیه برگزاری گلاس آموزشی بینوکمپ در جشنوراه بینوکاپ در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر آموزش صنایع از سوی نخبگان دانشگاهی یک ضرورت اساسی است که برگزاری چنین کلاس های آموزشی برای ما بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: به طور مثال در صنعت برق دهها نوع جوش وجود دارد که دیگر نمی شود یک استادکار به صورت سنتی ۳۰ سال این کار را انجام دهد.

بیشه سری با اشاره به اینکه سامانه صنایع به خصوص صنعت برق هر ساله بروزرسانی می شود، گفت: برای رفع نیازهای خود به شرکت های دانش بنیان نیازمند هستیم.

وی بیان داشت: در حال حاضر کارشناسان ترکیه در حوزه صنعت برق در ایران و کشورهای منطقه خدمت رسانی می کنند اما نخبگان جوان ایرانی به مراتب بهتر از این کارشناسان خارجی می توانند خدمات ارائه دهند.

این نخبه دانشگاهی که از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی نوشیروانی می باشد، اظهار داشت: برخی از صنایع بزرگ تولید برق اگر یک مشکل فنی ایجاد شود باید ۱۰ روز منتظر یک کارشناس ترکیه بماند اما متخصصان ایرانی می توانند حتی با مشاوره های تلفنی این مشکل را مرتفع کنند.

بیشه سری بیان کرد: اگر مجموعه حمایت شود با کمک از شرکت های دانش بنیان می توانیم دانش خود را به کشورهای همسایه هم صادر کنیم.

دست نیاز صنعت برق به سوی دانش بنیان‌ها

صنایع در حال آموزش

دبیر جشنواره بین المللی بینوکاپ بیان کرد: تاکنون ۱۰۰ ایده کسب و کار به این جشنواره ارسال شده است و به واسطه دانشجویان دانشگاههای کشور به همراه دانشگاههای حاشیه خزر و دانشجویان خارجی که در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل تحصیل می کنند، ارائه شد.

حمید مشرقی افزود: برای تمام دانشجویانی که طرح های کسب و کار به این جشنواره ارسال کردند با حضور اساتید مجرب آموزش های رایگان در حوزه کسب و کار ارائه می کنیم.

مدیر مرکز رشد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اظهار داشت: طرح های ارائه شده بیشتر به موضوعات کسب و کار، زیست محیطی و گردشگری مازندران مرتبط است که در نهایت طرح های برگزیده به سرمایه گذاران بزرگ معرفی خواهند شد.

وی گفت که شعار این جشنواره ” ما برای وصل کردن آمدیم” است تا بر این اساس به شکل علمی و زیرساختی شکاف های دانشگاه و صنعت را به حداقل ممکن خواهیم رساند.

مشرقی با بیان این مطلب که آموزش تجاری سازی و رونق کسب و کار به دانشجویان یک ضرورت مهم است، بیان داشت: در این جشنواره با برگزاری کارگاههای مختلف، تجاری سازی محصولات دانش بنیان هم آموزش داده می شود.

دبیر جشنواره بین المللی بینوکاپ، استقبال مدیران صنایع و دانشجویان در کلاس های آموزشی بینوکمپ در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل را به صورت حضوری و برخط مثبت ارزیابی کرد و گفت: این کلاس های آموزشی می تواند گامی مهم در جهت آگاهی بخشی در جهت رفع نیازهای صنایع و کسب و کار برای آینده تحصیلی دانشجویان و صنعت کشور به شمار آید.

دست نیاز صنعت برق به سوی دانش بنیان‌ها

افزایش تعامل صنعت و دانشگاه

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: شکاف های بزرگی که بین صنعت و دانشگاه در سال های گذشته وجود داشت و از آن به عنوان دره مرگ نام می بردند، عبور کردیم.

بهرام عزیزالله گنجی افزود: در شرایط فعلی ارتباط صنعت و دانشگاه در جایگاه مطلوبی قرار گرفت و در حال ارتقا است.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه نسل چهارم باید ایده ها، تجاری سازی شوند و به کمک صنعت بیایند، اظهار داشت: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ۲ سال اخیر با ورود به صنایع بزرگ نقش مهمی در گره گشایی مشکلات آنان دارد.

رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل اضافه کرد: هدف گذاری در دانشگاه نوشیروانی از ایده تا بازار است که از آموزش هدفمند آغاز می شود و به تولید محصول نیازمحور و قابل استفاده در صنعت و جامعه می رسد.

وی افزود: در زمان حاضر با بیش از ۱۵ واحد صنعتی بزرگ استان مازندران قرارداد همکاری منعقد شد و در حال اجرای بیش از ۵۰ طرح صنعتی هستیم که طرح دانش بنیان طراحی و ساخت خودروی برقی شاهین نمونه ای از آن است و امیدواریم با ارتباط گسترده دانشگاه با صنعت، دانش فنی دانشگاه تبدیل به محصولات قابل کاربرد در جامعه و صنعت شود.

این مقام مسوول بیان داشت: کسب رتبه نخست کشور در کیفیت پژوهش و ۱۸ دانشمند برتر ۲ درصد برتر دنیا از جمله افتخارات اخیر دانشگاه است.

به گزارش ایرنا، برگزاری جشنواره رویداد بینـــوکاپ ۱۴۰۲، در دانشگاه صنعتی نوشیروانی با هدف توسعه زیـــست‌بــــوم کسب‌وکار و نوآوری بوده که به دنبال شبکه‌سازی در سطح ملی و بین‌المللی و کمک به رشد هسته‌ها و کسب‌وکارهای فنــاورانه و نـــوآورانه است.

دانشجویان، اعضای هیئت‌علمی، ایده‌پردازان و نوآوران، شرکت‌های نوپا، شرکت‌های فناور، دانش بنیان و صنعتی می‌توانند با ارائه ایده یا طرح کسب‌وکار در چارچوب معرفی‌شده در سایت جشنواره، در این رویداد شرکت کنند.

دست نیاز صنعت برق به سوی دانش بنیان‌ها

بخش‌های اصلی جشنواره بینوکاپ ۱۴۰۲ شامل شرکت در رویداد آموزشی و کارگاهی “بینوکمپ” در فاصله هشت تا ١٨ آبان ماه به مدت هشت روز، جهت تقویت مهارت‌ها و دانش تجاری‌سازی و توسعه کسب‌وکار، ویژه نوآوران و شرکت‌های فنآور و دانش‌بنیان به‌صورت حضوری، مجازی و همچنین هم‌اندیشی تعاملی “بینوتاک” در راستای تحلیل چالش‌ها و افق‌های پیش روی کسب‌وکارهای فناورانه و دانش‌بنیان است.

از دیگر بخش های بینوکاپ می‌ توان به رویداد “بینولانژ” با هدف توسعه تعلاملات مربیگری و مذاکرات صنعتی (بی ۲ بی) طرح‌های برگزیده، مربیان و سرمایه‌گذاران نام برد.

رویداد نهایی “بینوپیچ” نیز در راستای تعیین گروه‌ها و طرح‌های برتر برای دریافت جایزه و معرفی به نهادها و گروه‌های سرمایه‌گذار برگزار خواهد شد. از رویداد نمایشگاهی “بینولند” باید گفت که این رویداد با محوریت تعاملات نوآوران، کسب‌وکارهای فناورانه و دانشجویان علاقه‌مند نوآوری و فناوری برگزار می‌شود.

همچنین آغاز فرایند دریافت ایده‌ها و طرح‌های کسب و کار ۱۱ تا ۲۰ مهر ماه و تاریخ برگزاری جشنواره ۲۸ تا ۳۰ آبان ماه امسال در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل است.

شکاف عمیق بین صنعت و دانشگاه که از آن به عنوان دره مرگ نام برده می شد بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم با ابلاغ سیاست های دانشگاه نسل چهارم که نیاز محور و کارآفرین است، سعی شد ارتباط صنعت با دانشگاه به عالی ترین شرایط ممکن برسد.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان تنها دانشگاه دولتی شمال کشور با ورود به صنایع بزرگ استان و گره گشایی از مشکلات آنها اجرایی کردن ایده و عمل را انجام داده است و برای نشر این تفکر که در حال حاضر ایده های دانشگاهی باید به سرمایه تبدیل شود با برگزاری جشنواره بین المللی اهمیت این موضوع را بیان می کند.

دست نیاز صنعت برق به سوی دانش بنیان‌ها

سرفصل های مجموعه کارگاه‌های آموزشی جشنواره “بینوکمپ “که سرآغاز رویدادهای جشنواره “بینوکاپ” است با موضوعات چرایی و تفکر خلق محصول، نگاه فنی در چرخه تولید محصول، آشنایی با ابزارهای هوشمندی کسب و کار، طراحی محصول با نگاه بازار و کاربر، مدیریت و چابکی، تجاری سازی و سرمایه گذاری محصول استارتاپی، چرخه تولید و توسعه محصول با تمرکز بر تولید و طراحی محصولات دیجیتال، چرخه تولید توسعه محصول با تمرکز بر تولید و طراحی محصولات فیزیکی است با حضور نخبگان دانشگاهی برای شرکت کنندگان در این جشنواره تشریح می شود.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دارای حدود ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶ دانشکده مهندسی شیمی، عمران، برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع و مواد و دانشکده علوم پایه با ۴۰۰ کارمند و عضو هیات علمی است. حدود ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند.

این دانشگاه می تواند نقش مهمی در تربیت و پرورش دانشجویانی ایفا کند که آینده سازان ایران اسلامی هستند ایرانی که با توجه به تحریم های ظالمانه دشمنان به متخصصان داخلی بیش از پیش نیازمند است، بنابرین برگزاری کلاس های آموزشی در جشنواره بینوکمپ می تواند سرمنشاء مهمی در راستای ارتباط دانشگاه و صنایع به شمار آید تا دیگر فارغ التحصیلان دانشگاهی بعد از دانش آموختگی و دریافت مدرک نه تنها سرگردان نخواهند بود بلکه با کمک اساتید خبره و کاربلد دانشگاه صنعتی بابل، راه درست کسب و کار و ایده پردازی و تولید ثروت را به خوبی آموزش دیده اند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا