گاز

ذخیره‌سازی و برداشت گاز از میادین مشترک مهم‌ترین راهکار رفع ناترازی

یک کارشناس حوزه انرژی معتقد است یکی از موضوعات مهم در زمینه رفع ناترازی استفاده از منابع گازی کشور در میادین مشترک گازی و تمرکز بر ذخیره‌سازی گاز بوده که دولت سیزدهم با ورود به این حوزه، اقدامات خوبی رقم زده است که باید این رویکرد تداوم یابد تا با تولید و ذخیره‌سازی گاز به ناترازی مقطعی گاز کشور در فصول سرد سال پایان دهیم.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ با اشاره به ناترازی گاز در کشور، اظهار کرد: دو نوع ناترازی مقطعی و دائم در کشور داریم که ناترازی مقطعی تنها در برخی فصول اتفاق می‌افتد و به دلیل افزایش مصرف بخش خانگی است؛ در بخش خانگی موضوع مورد توجه، بخاری‌ها هستند که باید اصلاح انرژی در آن‌ها صورت بگیرد.

او ادامه داد: در حال حاضر میزان مصرف بخش خانگی ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون است که با ورود بخاری‌ها و بحث گرمایش این میزان مصرف به ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد و بهینه کردن وسایل گرمایشی مانند بخاری تاثیر حدود ۲۰ درصدی در کاهش مصرف گاز در فصول سرد سال دارد.

وی با بیان این‌که این نوع ناترازی مقطعی با ناترازی که می‌تواند کل اقتصاد را در طول یکسال درگیر کند، متفاوت است، درواقع برخورد با ناترازی مقطعی باید در همان زمان باشد، اظهار کرد: همچنین بخش دیگری که مصرف بالای گاز دارد، بخش نیروگاهی است؛ مهم‌ترین مشکل بحث مربوط به نیروگاه‌ها این است که عمدتا گازسوزند، چراکه ۸۵ درصد سوخت نیروگاه‌ها توسط گاز تامین می‌شود.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر این‌که گاز مهم‌ترین سوختی است که در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: متوسط گازی که در نیروگاه‌ها در دنیا استفاده می‌شود، ۳۵ درصد است یعنی ایران پاک‌ترین برق را تولید می‌کند، در کشورهای دیگر زغال سنگ و مازوت نیز به عنوان سوخت نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سهم نیروگاه‌های زغال سنگی در اقتصاد دنیا بالای ۴۰ درصد است اما در ایران نیروگاه‌های زغال سنگی چندانی نداریم.

هاشم‌زاده با بیان اینکه این موضوع یکی از مشکلات جدی ماست و باید به سمت نیروگاه‌های زغال‌ سنگی و کاهش مصرف گاز برویم، گفت: موضوع دیگر بحث صنعت و ناترازی موجود در این حوزه است که چند پیشنهاد در این حوزه مطرح شده و برخی از آن‌ها وارد مرحله اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه هدایت منابع صنایع به سمت میادین مشترک جنوبی انجام شده و اتفاقات مثبتی در حال رخ دادن است و به سمت توسعه میادین مشترک پیش می‌رویم، تاکید کرد: عدم توسعه این میادین مشترک تبعات زیادی دارد که خوشبختانه در این حوزه اقدامات مثبتی رقم خورده است، اکنون با توجه به این‌که تکنولوژی و فناوری داریم در بخش منابع دولتی و سرمایه‌گذاری مستقیم صنایع اتفاقات مثبتی هم در میادین مشترک گازی با عربستان در میدان فرزاد B و فروزان و میدان آرش که مشترک با کویت است؛ آماده بهره‌برداری هستیم که مذاکرات در حال انجام است.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه با مجموع اقدامات صورت گرفته، سیستم پاسخ‌گویی به صنعت نیز در حال انجام است، گفت: مهم‌ترین راهکار رفع ناترازی مقطعی گاز که ایران گرفتار آن است، مسئله ذخیره‌سازی گاز است؛ این موضوع طی دولت قبل و در هشت سال اخیر مورد توجه قرار نگرفت اما مدتی است که دولت روی آن، متمرکز شده و در مخازن ذخیره گاز در سمت شهرهای سرخس و قم ذخیره‌سازی انجام می‌شود و ذخیره‌سازی حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز برنامه‌ریزی شده که باید تا اواسط سال ۱۴۰۳ صورت بگیرد.

به گفته هاشم‌زاده، این عدد بسیار کم است چراکه متوسط دنیا ۱۸ درصد است. اگر مصرف را حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در نظر بگیریم باید ۲۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی داشته باشیم که عدد ۲۰ میلیون مترمکعب یا حتی ۴۰ میلیون مترمکعب عدد جدی نیست و مهم‌ترین راه‌حل ناترازی مقطعی، ذخیره‌سازی گاز است که آغاز شده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در شمال کشور انجام می‌شود، گفت: باتوجه به اینکه عمده منابع گاز در جنوب کشور قرار دارد، باید بخشی از ناترازی را نیز با واردات یا سوآپ گاز جبران کنیم. در همین رابطه دولت سیزدهم نیز اقدامات خوبی را با روسیه در حوزه سوآپ گاز انجام داده است و می‌توانیم ما در شمال گاز را تحویل بگیریم و گاز مایع یا گاز طبیعی به سمت هند و پاکستان بدهیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا