برق

رتبه ۶ ایران در جهان از نظر شدت مصرف انرژی/ ۶ برابر پرتغال انرژی مصرف می‌کنیم

وزارت نیرو اعلام کرد: بر اساس داده‌های بین‌المللی ایران اکنون به لحاظ شدت مصرف انرژی در جایگاه ششمین کشور با شدت مصرف انرژی بالا قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران به‌شدت ناکارآمد است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایرنا ؛ تابستان امسال در حالی وارد دومین ماه خود شد که بر اساس بسیاری از داده‌های هواشناسی میزان افزایش دمای هوا در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه بوده و همین مسئله سبب شد تا در تیر چندین بار رکورد مصرف برق کشور شکسته شود.

براین‌اساس در تاریخ ۱۹ تیر میزان نیاز مصرف برق به ۷۲ هزار و ۴۸۵ مگاوات رسید و این رکورد در حالی در تاریخ صنعت برق کشور به ثبت رسید که سال گذشته و در همین روز میزان نیاز مصرف برق بر اساس داده‌های رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ۶۰ هزار و ۱۳۹ مگاوات بوده است.

اگرچه یکی از دلایل افزایش قابل‌توجه میزان مصرف برق در تابستان امسال به موضوع دمای بالای هوا و افزایش میزان استفاده از سیستم‌های سرمایشی مرتبط است، اما از آن‌سو بررسی‌های تخصصی‌تر نشان می‌دهد به‌طورکلی و تحت‌تأثیر عوامل مختلف شدت مصرف انرژی در ایران به‌مراتب از بسیاری از کشورهای جهان بالاتر است.

بالابودن شدت مصرف انرژی در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان به این معنا است که در ایران و برای رفع میزان مشخصی از نیاز به برق نسبت به کشورهایی که در آن‌ها شدت مصرف انرژی پایین‌تر است، برق به‌مراتب بیشتری مصرف می‌شود.

واقعیتی ناخوشایند که بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرف ۳۰ سال گذشته در روندی معکوس در قیاس با دیگر کشورها استمرار داشته و تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۵ درصد رشدیافته است.

بر اساس داده‌های بین‌المللی ایران اکنون به لحاظ شدت مصرف انرژی در جایگاه ششمین کشور با شدت مصرف انرژی بالا قرار دارد و این موضوع نشان می‌دهد مصرف انرژی در ایران به‌شدت ناکارآمد است.

بالابودن شدت مصرف انرژی ایران بیانگر این واقعیت است که میزان مصرف انرژی دست‌کم ۶۰ درصد از میانگین جهانی برای تولید کالا و خدمات مشابه بیشتر است.

ناکارآمدی مصرف انرژی در بخش خانگی ایران

بررسی آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهد، شاخص مصرف انرژی در بخش خانگی ایران چیزی حدود ۴۶۰ کیلووات‌ساعت در سال به‌ازای هر مترمکعب است که اگر این داده به واحد مگاژول تبدیل شده و با آمارهای جهانی سایر کشورها مقایسه شود، میزان ناکارآمدی مصرف انرژی در بخش خانگی ایران را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند.

توضیح بیشتر اینکه در حالی مصرف انرژی به‌ازای واحد سطح خانه بر اساس داده‌های ترازنامه هیدروکربوری یک هزار و ۶۵۰ مگاژول محاسبه می‌شود که در هیچ یک از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی، میزان مصرف انرژی با وجود آب‌وهوایی به‌مراتب سردتر از ایران از یک هزار مگاژول تجاوز نمی‌کند.

به‌عنوان نمونه میزان مصرف انرژی به‌ازای واحد سطح خانه در کشور پرتغال چیزی حدود ۲۵۰ مگاژول، در کشور یونان ۴۰۰ مگاژول، در کشور ایتالیا ۶۰۰ مگاژول و در جمهوری چک ۸۰۰ مگاژول است.

بالابودن شدت مصرف انرژی در کشورمان تابعی از عوامل مختلفی است که نتیجه آن ناکارآمدی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف مصرفی به‌ویژه در بخش خانگی است.

متوسط مصرف برق سالانه مشترکان بخش خانگی در استان هرمزگان چیزی حدود ۱۰ هزار کیلووات‌ساعت است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت اجرای برخی راهکارهای مدیریت مصرف می‌توان این میزان مصرف را تا ۶۰ درصد کاهش داد.

شدت مصرف انرژی نسبت به سایر کشورهای جهان بالاتر است

همچنین با اصلاح سیستم‌های روشنایی می‌توان ۲۵۰ کیلووات‌ساعت، با تعویض یخچال‌های قدیمی ۶۵۰ کیلووات‌ساعت، با اصلاح سیستم سرمایشی و تعویض سه دستگاه کولرگازی رتبه A پلاس، عایق‌بندی و نصب پنجره دوجداره چهارهزار و ۸۵۰ کیلووات‌ساعت و با نصب آبگرمکن خورشیدی نیز ۲۵۰ کیلووات‌ساعت، در مصرف برق سالانه خانوار هرمزگانی ۶ هزار کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی کرد.

مجموعه ارقام و آماری که به‌خوبی نشان می‌دهد شدت مصرف انرژی به‌ویژه در حوزه برق به‌شدت نسبت به سایر کشورهای جهان بالاتر است و مهم‌تر از آن اینکه می‌توان با اجرای برخی راهکارهای کاهش مصرف تا ۶۰ درصد از این میزان را کاهش داد و علاوه بر کمک به حفظ محیط‌زیست، نقش مؤثری در بهبود شاخص‌های اقتصاد انرژی کشور ایفا کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا