نفت

صادرات نفت عراق به آمریکا افزایش یافت

بر اساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، عراق صادرات نفت خود به آمریکا را در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۳، به میزان ۳۰.۵ درصد افزایش داده است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا ، صادرات نفت عراق به آمریکا در فاصله ژانویه تا مه سال ۲۰۲۳ در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱، به میزان ۶۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس داده‌های این آژانس، از واردات نفت عراق به آمریکا، بزرگترین حجم واردات نفت عراق به آمریکا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، در فوریه مشاهده شد که  ۱۲.۱۶۸ میلیون بشکه نفت از عراق وارد شد اما پایینترین میزان واردات، در مارس بود که به ۹.۴۰۹ میلیون بشکه رسید.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، به طور کلی، سهم اوپک و کشورهای خلیج فارس از واردات نفت به آمریکا، طی دهه های گذشته کاهش پیدا کرده و در مقابل، سهم کانادا افزایش یافته است.

واردات نفت آمریکا در سال ۲۰۰۵ به اوج خود رسید و افزایش تولید نفت داخلی و صادرات بالاتر نفت، به کاهش میزان واردات خالص سالانه نفت این کشور کمک کرد.

سال گذشته، عراق از نظر درصدی از کل واردات نفت، در میان پنج منبع اصلی کل واردات نفتی آمریکا از جمله واردات نفت خام  قرار داشت. طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات از عراق، چهار درصد از کل واردات را به خود اختصاص داد و عراق پس از کانادا با سهم ۵۲ درصدی، مکزیک با ۱۰ درصد و عربستان سعودی با هفت درصد، در رتبه چهارم قرار گرفت. عراق همچنین از نظر واردات نفت خام آمریکا در سال ۲۰۲۲ بر اساس سهم درصدی از کل واردات این کشور، در رتبه چهارم ایستاد.

آمریکا در سال میلادی گذشته، چهار درصد از نفت خام خود را از عراق وارد کرد در حالی که ۶۰ درصد نفت وارداتی را از کانادا، ۱۰ درصد  را از مکزیک و هفت درصد را از عربستان سعودی خرید.

بر اساس گزارش اویل پرایس، عراق پس از توقف حدود ۴۵۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت، پس از اختلاف با ترکیه بر سر صادرات نفت از میادین نفتی شمال عراق و منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق در مارس ۲۰۲۳، شاهد کاهش کلی صادرات بوده است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا