برقخورشیدی

ظرفيت توليد انرژي تجديدپذير تا سال 1406 به 20 هزار مگاوات مي‌رسد

معاون برق و انرژي وزير نيرو با بيان اينكه وزارت نيرو مجوز احداث 4 هزار مگاوات نيروگاه خورشيدي را گرفته است، گفت: تا سال 1406 ظرفيت توليد انرژي هاي تجديدپذير به 20 هزار مگاوات مي رسد.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از پايگاه خبري توانير؛ همايون حائري در نشست مشترك با فعالان حوزه انرژي هاي تجديدپذير در حوزه صنعت برق و نمايندگان كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: در سال 1391 حدود 60 ميليارد سوخت مصرف شد تا نيروگاه هاي حرارتي بتوانند برق توليد كنند كه از اين 60 ميليارد حدود 38 ميليارد گاز و مابقي گازوئيل و مازوت بوده است، اما اكنون پس از 10 سال 88 ميليارد مترمكعب سوخت معادل استفاده كرديم كه حدود 70 ميليارد آن گاز بود.
وي در ادامه افزود: در واقع در 10 سال، 50 درصد به توليد انرژي نيروگاه هاي حرارتي اضافه شده و 50 درصد نيز به سوخت معادل مصرفي ما اضافه شده است.
معاون برق و انرژي وزير نيرو اظهار داشت: ما سال گذشته حدود 70 ميليارد مترمكعب سوخت مصرف كرديم. اين كه نهايت گازي كه مي تواند سالانه به ما تحويل داده شود 75 ميليارد مترمكعب است و مابقي اين گاز بايد صرف مصارف خانگي و صنعت و… شود، درواقع وزارت نيرو نمي تواند بدون توجه به موضوع تجديدپذير ادامه حيات دهد.
معاون برق و انرژي وزير نيرو در ادامه عنوان كرد: طبق پيش بيني ها، در سال 1410 به ميزان 125 ميليارد مترمكعب سوخت معادل نياز داريم كه اگر در بهترين حالت 80 ميليارد آن را با گاز تامين كنيم بايد مابقي را از طريق گازوئيل و مازوتي -كه آسيب هاي زيست محيطي بسيار و آسيب به تجهيزات نيروگاهي و بالا بردن هزينه تعميرات را به دنبال دارد- استفاده كنيم، بنابراين شرايط طوري است كه بايد حتما موضوع تجديدپذيرها را جدي بگيريم.
همايون حائري گفت: ما حدود هزار و 20 مگاوات نيروگاه تجديدپذير داريم كه 800 مگاوات آن بادي و خورشيدي است، با اين وجود وزارت نيرو مجوز احداث 4 هزار نيروگاه مگاوات خورشيدي را گرفته است كه 3 هزار مگاوات آن به مرحله مناقصه رسيده و سرمايه گذارهاي آن مشخص شده است و تا سال آينده هزار مگاوات توليد برق از اين محل خواهيم داشت.
وي در ادامه افزود: براي سال 1406 حدود 20 هزار مگاوات انرژي هاي تجديدپذير و براي سال 1410 حدود 50 هزار مگاوات از اين محل توليد خواهيم داشت.
معاون برق و انرژي وزير نيرو در پايان اظهار داشت: افزايش امنيت انرژي، رفع ناترازي توليد و مصرف در فاصله زماني كمتر، كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و حفظ محيط زيست با كاهش سوخت هايي مانند مازوت و افزايش راندمان انرژي از موضوعات مهمي هستند كه ما را به سمت استفاده بيشتر از انرژي هاي تجديدپذير سوق مي دهد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا