نفت

نفت بزرگترین محصول صادراتی آمریکا می‌شود

امسال، نفت برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، بزرگترین محصول صادراتی این کشور می‌شود.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ رشد تولید نفت آمریکا در سال‌های اخیر و صادرات رو به رشد این کشور پس از لغو ممنوعیت صادرات در سال ۲۰۱۵، نفت آمریکا را به کالای مهمی در بازار تبدیل کرده است، به خصوص پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین که تحریم‌ها علیه نفت روسیه را به دنبال داشت.

عرضه نفت آمریکا، بخشی از کاهش تولید اوپک پلاس در نیمه اول سال ۲۰۲۳ را جبران کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش دورنمای کوتاه مدت انرژی نوشت: انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا در سال میلادی جاری، به ۱۲.۹۲ میلیون بشکه در روز و در سال میلادی آینده، به ۱۳.۱۲ میلیون بشکه در روز برسد که رکورد بالایی محسوب می‌شود.

طبق آمار ورلد سیتی، ارزش صادرات نفت آمریکا تنها در ماه اوت، به ۱۰.۳ میلیارد دلار رسید و سهم شش درصدی از کل صادرات آمریکا داشت که بالاترین سهم بود و پس از آن، بنزین و سوخت‌های دیگر قرار گرفتند. از نظر تناژ، سهم نفت هم با ۲۴ درصد، بالاترین سهم بود و پس از آن، گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی)، بنزین و سوخت‌های دیگر قرار گرفتند.

طبق تحلیل ورلد سیتی که در فوربس منتشر شده است، هنگامی که آمارهای سال ۲۰۲۳ در اوایل سال آینده منتشر شود، نفت بزرگترین صادرات آمریکا خواهد بود.

از سال ۲۰۱۵ که آمریکا، ممنوعیت صادرات نفت را لغو کرد، صادرات نفت آمریکا همسو با جهش تولید، افزایش پیدا کرده است. این افزایش در دو سال گذشته تحت تاثیر افزایش تقاضای جهانی برای نفت با قیمت مقرون به صرفه‌تر، عرضه کمتر اوپک پلاس و تحریم علیه نفت روسیه، آشکارتر بوده است.

با وجود این حقیقت که نفت آمریکا، برخلاف گریدهای نفتی روسیه و خاورمیانه، عمدتا از نوع سبک و شیرین است، با این حال، صادرات نفت آمریکا، بخشی از افت عرضه اوپک پلاس در ماه‌های اخیر را جبران کرده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در نیمه اول سال ۲۰۲۳، اروپا مقصد اصلی صادرات نفت آمریکا از نظر حجمی (۱.۷۵ میلیون بشکه در روز) بود و آسیا در رتبه دوم (۱.۶۸میلیون بشکه در روز) قرار گرفت. آمریکا همچنین به کانادا، آفریقا، آمریکای مرکزی و آمریکا جنوبی هم صادرات داشت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا