نفت

وزیر نفت: هیچ رفع تحریمی در زمینه فروش و صادرات نفت ایران انجام نشده است

وزیر نفت با تاکید بر این‌که دیگر خبری از مسدود شدن پول محموله‌های نفت‌خام فروخته شده و انبار شدن میعانات گازی نیست، گفت: به اذعان سناتورهای آمریکایی هیچ‌گونه تخفیف یا رفع تحریمی در زمینه فروش و صادرات نفت ایران انجام نشده، بلکه تحریم‌های تازه هم اعمال شده است.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از ایسنا؛ جواد اوجی در نشست شورای اداری شهرستان مُهر که همزمان با سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان فارس انجام شد، افزود: به ازای تولید هر ۱۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم ۷۸ بشکه کشفیات جدید انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به کشف مخزن جدید شاهینی با حجم تخمینی ۲۲ تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز در استان فارس و در محدوده شهرستان‌های لامرد و مُهر، اظهار کرد: این مخزن بزرگترین ذخیره گازی کشور در خشکی به شمار می‌آید و براساس لرزه‌نگاری‌های این مخزن از میدان گازی کنگان نیز بزرگتر است.

وزیر نفت تصریح کرد: تولید نفت در آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۲.۲ میلیون بشکه بود در حالی که اکنون این شاخص به بیش‌از سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده و تا پایان امسال رکوردهایی تازه‌تر در این زمینه خواهیم داشت.

وی با تاکید بر این‌که طی ۲ سال اخیر به متخصصان صنعت نفت ایران میدان داده شد و آنان توانستند پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی همچون فاز ۱۱ پارس جنوبی را به سرانجام برسانند، افزود: فاز دوم پالایشگاه آبادان، پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه غرب و شرق کارون و چند مورد دیگر در همین مدت انجام شده است.

اوجی تصریح کرد: مخزن جدید شاهینی با حجم تخمینی ۲۲ تریلیون فوت مکعب ذخیره گاز در استان فارس و در محدوده شهرستان‌های لامرد و مُهر کشف شده است که این مخزن بزرگترین ذخیره گازی کشور در خشکی به شمار می‌آید و براساس لرزه‌نگاری‌های این مخزن از میدان گازی کنگان نیز بزرگتر است.

وی با تاکید بر این‌که دیگر خبری از مسدود شدن پول محموله‌های نفت خام فروخته شده و انبار شدن میعانات گازی نیست، گفت: به اذعان سناتورهای آمریکایی، هیچ‌گونه تخفیف یا رفع تحریمی در زمینه فروش و صادرات نفت ایران انجام نشده بلکه تحریم‌های تازه هم اعمال شده است.

اوجی با اشاره به سابقه ۲۲ ساله طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی، افزود: به همت غیورمردان صنعت نفت، این پروژه در دولت سیزدهم چهار سال زودتر از برنامه به مرحله تولید رسید.

وزیر نفت همچنین به حمله سایبری به سامانه توزیع فرآورده‌های نفتی در آبان‌ سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: در همان سال همکاران من بابت این موضوع و مواردی همچون ناترازی گاز رشادت‌های زیادی به خرج دادند.

وی گفت: در حمله سایبری به جایگاه‌های عرضه سوخت، مردم و کارکنان صنعت نفت از خودگذشتگی زیادی داشتند، خوشبختانه این حادثه طی ۲ روز مدیریت شد.

اوجی تصریح کرد: در دولت سیزدهم همه دست‌اندرکاران حتی شخص رئیس‌جمهور به‌صورت شبانه‌روزی برای خدمت به مردم پای کار هستند و اتفاق‌های خوبی در زمینه پروژه‌های عمرانی و صنعتی در کشور در اوج تحریم‌ها در حال رخ دادن است.

وی با اشاره به افتتاح بخش نخست پالایشگاه کوچک‌مقیاس برای پالایش میعانات گازی در شهرستان مُهر، گفت: تولید نفتا، نفت سفید، گازوئیل و بنزین در شرایط کنونی برای کشور بسیار حائز اهمیت است و ارزش افزوده زیادی را نصیب سرمایه‌گذار و کشور می‌کند، امیدواریم بخش دوم این پالایشگاه هرچه زودتر راه‌اندازی شود.

وزیر نفت با اشاره به وجود میدان گازی ارم در نزدیکی شهرستان لامرد، اظهار کرد: اجرای طرح توسعه میدان ارم در این منطقه اشتغال ایجاد خواهد کرد. بنابراین با توجه به اکتشاف‌های جدید سرمایه‌گذاران در این منطقه به هیچ عنوان نگران خوراک نباشند.

اوجی با یادآوری این‌که وزارت نفت در هشت سال دولت گذشته تنها ۲۰ هزار میلیارد ریال در زمینه پروژه‌های مسئولیت اجتماعی هزینه کرد، تصریح کرد: در ۲ سال اخیر ما بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

وی با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه، گفت: پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در بازارهای جهانی به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

وزیر نفت در ادامه با بیان این‌که در ۷۰ سال اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین دست به هر جنایتی زده است، گفت: در حمله اخیری که مجاهدان فلسطینی انجام دادند هیمنه این رژیم و سازمان اطلاعاتی آنها (موساد) فرو ریخت.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا