گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان خبر داد: گازرسانی به 21 روستای جدید

علی طالبی؛ متولد 6 تیر 1348 در قائمشهر است. از جمله سوابق وی در صنعت گاز مشاور مدیرعامل، رئیس امور مهندسی و اجرای طرح­ها، رئیس بازرسی فنی، رئیس اجرای طرح‌ها بوده است.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از ماهنامه داخلی شرکت ملی گاز ایران (ندای گاز)؛ طالبی هم اکنون دانشجوی سال آخر دکترای مهندسی مکانیک است. وی همچنین کارمند نمونه استانی سال ۱۳۷۹ گیلان نیز بوده است . نشریه”ندای گاز” برای اطلاع از آخرین وضعیت گازرسانی در استان گرگان با وی گفت‌و‌گویی داشته است که در ادامه آن را می­خوانید.

لطفا در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی در استان گرگان توضیح دهید.

در حال حاضر به تمامی شهرهای استان، گازرسانی شده است. از تعداد 999 روستا تعداد 928 روستا نیز  بهره‌مند از گاز هستند. 100 درصد خانوار شهری و 99 درصد خانوار روستایی در قالب 635 هزار و 444 مشترک از گاز بهره مند هستند که 388 هزار و 214 مشترک در بخش شهری و تعداد 247 هزار و 230 مشترک در بخش روستایی قرار دارند. تعداد مشترکین صنعتی 3 هزار و 392، نیروگاه خصوصی 2 و نیروگاه مقیاس کوچک نیز 2 می باشد.

چه پروژه هایی جدیدی در شرکت تعریف شده است؟

گازرسانی به 21 روستای جدید و پروژه­های توسعه شبکه و نصب انشعابات در سطح شهرها، روستاها و صنایع استان در دست اجرا است. همچنین احداث ساختمان اداری و پست امداد شهر جلین در مراحل پایانی قرار دارد. سایر پروژه­های در دست اقدام شامل بازسازی و مقاوم‌سازی تأسیسات، خرید و نصب کنتور و رگلاتور و بهینه سازی انرژی و کاهش گاز هدر رفت است.

با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما، چه برنامه ­هایی برای کاهش مصرف گاز در پیش گرفته‌اید؟

در این راستا اقداماتی همچون استقرار واحد نظارت بر وضعیت سیستم­ های گرمایشی در واحدهای عمومی و تجاری، اجرای جرائم ماده 26 قانون اصلاح الگوی مصرف جهت کاهش مصرف گاز صنایع در طول زمستان به طور مستمر، پایش مصارف گاز ادارات و ساختمان­های اداری شرکت گاز، بررسی و پایش مصارف هیترهای استان، تقویت کارگروه سوخت استان جهت خدمات­رسانی به صنایع و مشترکین عمده و کاهش بروکراسی اداری مشترکین به منظور تخصیص حامل­های انرژی صورت گرفته است.

در سال جاری چه اقداماتی انجام شده است؟

از جمله برنامه­ ها و اهداف کمی شرکت که در شهریور ماه سال جاری مورد بازنگری قرار گرفته اجرای 270 کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع، نصب 6 هزار و 850 انشعاب ، جذب 19 هزار و 500 مشترک، گازرسانی به 150 واحد صنعتی و حجم گاز جایگزینی در صنایع به میزان 30 هزار مکعب در ساعت بوده است.

چه اقدامات شاخصی تاکنون در این شرکت صورت گرفته است؟

شرکت گاز استان گلستان با برنامه­ریزی و درس آموخته ­های بحران افت فشار و قطع گاز سال 86 تدابیری همچون رینگ خطرات فشار متوسط (BG) عموم شهرهای استان برای تأمین منابع در شرایط بحران از چند جهت اقدام کرده است. همچنین گروه­های واکنش سریع برای اقدام و مواجهه تشکیل شده است. خرید و تجهیز کامیونت بحران در ستاد و 3 عدد کانکس بحران در سه نقطه استان برای کمک در شرایط بحرانی، اجرای خطوط By pass (کنار گذر) برای ایستگاه­های تقلیل فشار با نصب شیر قطع کن اضطراری (Shut off Valve) از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

همچنین ضریب نفوذ گازرسانی و برقراری عدالت نسبی در سطح استان و گازرسانی 100 % جمعیت شهری و 99% جمعیت ­روستایی، بخصوص روستاهای مرزی و مناطق صعب العبور کوهستانی است. این شرکت در خصوص توسعه گازرسانی به روستاها در نظر دارد کلیه روستاهای قابلیت گازدار شدن را حداکثر تا سال 1402 گازدار نماید.

در جهت حمایت از شرکت­های دانش بنیان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فن‌آوری در راستای همکاری با استارپ آپ‌ها و فن‌آوران، معرفی رابط و متخصصین مرتبط به پارک علم و فن آوری استان، اعلام حداقل 10 نیاز فنآورانه حوزه گازرسانی به پارک علم و فنآوری، شناسایی حداقل 20 شرکت فنآور استان در حوزه­های مرتبط، مشارکت فعال سالیانه در حداقل 2 رویداد و همایش استانی در حوزه شرکت­های فنآور و دانش بنیان، برگزاری بازدیدها و تورها و کارگاه­های آموزشی سالیانه جهت کارکنان در زمینه شرکت­های دانش بنیان، انعقاد 10 تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت­های دانش بنیان، ممنوعیت خرید هرگونه تجهیزات و اقلام خارجی که در داخل و استان دارای سازنده و تولیدکننده است، در اولویت قراردادن شرکت­های دانش بنیان، تولیدکنندگان و سازندگان داخلی و بومی در مناقصات و مزایده­ ها، همگی در راستای حمایت از شرکت­های دانش بنیان بوده است.

با چه چالش­ هایی روبرو هستید؟

استان گلستان در انتهای خطوط گازرسانی واقع شده و افت فشار گاز به‌طور مشهود در فصول سرد سال قابل درک است. انتظار داریم برای مصارف اوج بار اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در سطح شرکت ملی­گاز به خصوص تکمیل پروژه ذخیره­سازی قزل تپه گنبد برای برون رفت از این نگرانی و مدیریت بر اوج بار مصرف گاز چاره‌اندیشی شود تا بتوانیم خدمات مطلوب­تری به مشترکین استان ارائه دهیم.

معاون بهره‌برداری عنوان کرد:

اجرای گروه‌بندی مشاغل برای مقابله با بحران­های احتمالی

انجام برنامه ­ریزی لازم به منظور اجرای عملیات نگهداری، بهره‌برداری و تعمیرات مورد نیاز شبکه، انشعابات، وسایل و تأسیسات گازرسانی و نظارت لازم بر واحدهای تحت سرپرستی، کنترل عملیات برای اجرای صحیح آن و انطباق با دستورالعمل­ها و روش­های بهره‌برداری، تعمیرات و رعایت کلیه موارد فنی و ایمنی در حین انجام عملیات از جمله وظایف عمده واحد معاونت امـور بهره برداری است.

حامدا… مقصود لو؛ معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان گلستان با بیان این مطلب گفت: هم‌اکنون بیش از 634 هزار مشترک در این استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، بیشترین مصرف گاز استان نیز در بخش خانگی است.

وی با اعلام اینکه کلیه شبکه‌های توزیع و خط انتقال اجرا شده به‌صورت مستمر پایش می شوند، گفت: نگهداری و حفظ شبکه گاز طبیعی یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت در راستای پایداری مستمر جریان گاز طبیعی و همچنین ایمن بودن و کاهش پرت گاز است چنان‌که این مسأله در این شرکت به‌صورت جدی و طبق دستورالعمل‌ها و اسناد بالادستی و براساس اصول انجام می­شود.

نحوه خدمات‌رسانی در شرایط کرونا

معاون بهره‌برداری شرکت گاز استان گلستان اظهار داشت: کاهش ساعت کاری در دوران کرونا، به همکاران شرکت فشار مضاعفی را وارد کرد، اما با توجه به ماهیت کار، کلیه خدمات به متقاضیان و مشترکین همانند شرایط عادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد و وقفه‌ای در اجرای پروژه­ها به وجود نیامد.

رئیس امور مهندسی و اجرای طرح­ها خبر داد:

گازرسانی به روستاهای مرزی برای جلوگیری از مهاجرت

برای سال جاری270 کیلومتر شبکه گذاری و نیز گازرسانی به 16 روستا برنامه ریزی شده است که در هفته دولت گازرسانی به 6 روستا انجام و 10 روستای باقیمانده در دهه مبارک فجر گازرسانی خواهند شد.

محمدرضا قنبریان؛رئیس امور مهندسی و اجرای طرح­های شرکت گاز استان گلستان با اشاره به این موضوع گفت: برای امسال گازرسانی به 180 صنعت با حدود 30 هزار متر مکعب جایگزینی پیش بینی شده است، از 999 روستای استان، 928 روستا گازدار شده­اند و 20 روستا را در دستور کار اجرا داریم، 15 روستا نیز در مرحله دریافت مجوزهای لازم قرار دارند.

وی بیان داشت: با اجرای پروژه­های سال جاری انتظار داریم حدود 20 هزار مشترک جدید به شرکت اضافه شود و تعداد روستاها تا پایان سال به 938 خواهد رسید .

گازرسانی به روستاهای مرزی تا سال 1402

قنبریان افزود: با توجه به هم مرز بودن با کشور ترکمنستان، گازرسانی به روستاهای مرزی برای شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است، تعداد زیادی از روستاهای مرزی از نعمت گاز بهره مند شده­اند و حدود15 روستا باقی مانده که در دست اجرا قرار دارند و امیدواریم تا سال 1402 این پروژ­ه­ها نیز به اتمام برسد و جلوی مهاجرت روستایان گرفته شود .

گازرسانی به 180 صنعت تا پایان سال

رئیس امور مهندسی و اجرای طرح­های شرکت گاز استان گلستان گفت: تعداد واحدهای صنعتی بهره­مند از گاز طبیعی 1 هزار و 52 صنعت بوده که برای 180 صنعت بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در سال جاری برنامه­ریزی شده است که از این تعداد هم اکنون به 130 صنعت گازرسانی شده است .

رئیس پژوهش و فناوری خبر داد :

 انعقاد 10 تفاهم نامه و قرارداد با شرکت های دانش بنیان

مجموعه شرکت گاز استان گلستان اعم از واحدهای صف و ستاد با شرکت­های دانش بنیان و پارک علم و فناوری همکاری مستمر داشته و براساس دستورالعمل مصوب، این شرکت موظف است در خریدها و قراردادهای خود شرکت­های دانش بنیان و تولیدکنندگان و سازندگان داخلی را در اولویت قرارداده و هرگونه خرید اقلام خارجی که دارای سازنده داخلی باشد اکیدا ممنوع است.

محمد تمجیدی فرخبخش؛ رئیس پژوهش و فناوری شرکت گاز استان گلستان با بیان این مطلب گفت: واحد پژوهش و فناوری با استعلام از واحدهای ذیربط به ویژه امور مهندسی و واحدهای بهره­برداری نیازهای فناورانه را اخذ و به پارک علم و فناوری منعکس می­کند .

 تشریح برنامه ­های آتی

به گفته وی، انعقاد 4 تفاهم نامه همکاری در زمینه ساخت دستگاه خاک سرندی روتاری، نرم افزار موبایلی برچسب انرژی، سیستم تصفیه و بازچرخانی آب و هوشمندسازی موتورخانه­ها، شناسایی 20 شرکت فن آور استان، مشارکت فعال سالیانه در حداقل 2 رویداد و همایش استانی در حوزه شرکت­های فناور و دانش بنیان، برگزاری بازدیدها و تورها و کارگاه­های آموزشی سالیانه جهت کارکنان در زمینه شرکت­های دانش­بنیان، انعقاد 10 تفاهم نامه و قرارداد با شرکت های دانش بنیان در دستور کار این واحد قرار دارد.

فرخبخش تصریح کرد: انعقاد تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری در راستای همکاری با استارتاپ­ها و فناوران، معرفی رابط و متخصصین مرتبط به پارک علم و فناوری استان، اعلام نیازهای فناورانه حوزه گازرسانی به پارک علم و فناوری، ممنوعیت خرید هرگونه تجهیزات و اقلام خارجی که در داخل استان دارای سازنده و تولیدکننده می­باشد و برگزاری نشست­های تخصصی B2B با تیم­های فناور و ارائه مشاوره و اطلاعات فنی مورد نیاز از جمله اقدامات شاخص صورت گرفته در حوزه پژوهش و فناوری این شرکت بوده است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت گاز استان گلستان در پایان بیان داشت: به موازات تشکیل پارک­های علم و فناوری، ساختار سازمانی شرکت­های گاز استانی نیز باید تغییر، اصلاح و بهبود یابد، به عنوان مثال ایجاد دبیرخانه شرکت­های دانش بنیان و کمیته تجاری­سازی می­تواند با تمرکز بیشتر و بهتر و با سرعت بیشتری اهداف مورد نظر را محقق سازد.

رئیس HSE خبر داد:

عدم بروز حادثه در طی 4 سال پیاپی

یکی از مهمترین دستاوردها واحد HSE که نتیجه کنترل و نظارت بر رعایت ملاحظات HSE و دستورالعمل­های ابلاغی در کلیه پروژه­ها و پیمان­ها، ادارات تابعه و ایستگاه­های تقلیل فشار، بوده عدم بروز حادثه در طی 4 سال پیاپی است که این مهم مرهون همت و همکاری تمامی کارکنان می­باشد. با همکاری مجددانه منابع انسانی و واحد آموزش در راستای افزایش آگاهی و اشاعه فرهنگ HSE ، برنامه­ریزی و اجرای 6 هزار و540 نفر ساعت در سال 1400 و 4 هزار و 304 نفر ساعت در سال 1401 از دیگر دستاوردهای شرکت در حوزه HSE است.

مهدی ضمیری؛ رئیس HSE شرکت گاز استان گلستان با بیان این مطلب اظهار داشت: در خصوص کنترل و نظارت بر ملاحظات HSE و ایمنی پروژه­ها در6 ماهه اول سال جاری اقداماتی همچون:کنترل پروژه­ها، بازدید از ادارات و ایستگاه­های تقلیل فشار و سایر موارد به تعداد 810 مورد و ابلاغ عدم انطباق­ها جهت رفع آنها،کنترل و نظارت بر پرمیت­ها، کنترل و نظارت بر 60 مورد بوسنجی، برگزاری 3 جلسه تحلیل حوادث بخیر گذشته و شبه حوادث صورت گرفته است.

تشریح برنامه­ های امسال

ضمیری بیان داشت: یکی از مهمترین برنامه­های امسال همچون گذشته، نظارت و کنترل بر رعایت ملاحظات HSE و دستورالعمل­های ابلاغی در پروژه­ها، پیمان­ها و ادارات تابعه و ایستگاه­های تقلیل فشار با هدف پیشگیری از وقوع حوادث غیرقابل جبران است. در حوزه بهداشت پیگیری انجام 100درصد معاینات دوره ای با هدف تشخیص بیماری­ها زودتر از موعد برای کنترل آنها از مهمترین برنامه هاست. در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل یکی از مهمترین اقدامات، اجرای مواد مختلف قانون مدیریت بحران که مورد تاکید همه ارکان نظام برای آمادگی مواجهه با بحران­هاست و در حوزه محیط زیست نیز اجرای چند برنامه تعریف شده است که مهمترین آنها ایجاد سوله مدیریت پسماند و تجهیز یک ایستگاه به سایلنس بوده که درحال اجراست.

رئیس روابط عمومی عنوان کرد :

 گازرسانی به روستاهای حاشیه­ای به منظور صیانت از جنگل­ها

روابط عمومي مدون و برنامه­ريزي شده يكي از ابزارهاي قوي مديريت افكار است. روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان، مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افكار جمعي كاركنان دارند.

سید جلال ابوالقاسمی؛ رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان گلستان با بیان این مطلب گفت: روابط عمومي تنظيم كننده مديريت ارتباط بين سازمان و كاركنان می­باشد و به نوعي وظيفه خطير اطلاع رساني و سخنگويي و اعلام مواضع آن سازمان را در سطح جامعه و افكار عمومي برعهده دارد. اگر مديران مي­خواهند هنر مردم داري را تحقق بخشند، لازمه آن به كارگيري مديران روابط عمومي كاردان، متخصص، بااخلاق و هنرمند در برقراري ارتباط با مخاطبان است.

وی بیان داشت: به جهت داشتن ارتباط موثر با ذینفعان در این حوزه داشتن اخلاق شایسته و برخورد مناسب و گذشت، تعامل، همکاری، صداقت، درستکاری، همدلی، همگرایی، امانت داری، امید و ابتکار جهت معرفی توانمندی­های سازمان از ابزارهای مهم و اساسی این واحد می باشد.

تشریح برنامه­ های فرهنگسازی مصرف گاز

به گفته وی، در راستای فرهنگسازی مصرف گاز، توزیع کتاب، دفتر، ماسک، دماسنج و بروشورهای ایمنی در افتتاحیه گازرسانی به روستاهای استان، عقد تفاهم نامه با آموزش و پرورش درخصوص برگزاری دوره­های آموزشی برای معلمین منتخب شهرستان­های استان و انتقال این آموزش­ها به دانش آموزان با انتخاب مدارس هدف، دیوارنویسی و نقاشی دیوارهای مدارس استان با مضامین فرهنگسازی مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی، برگزاری دوره آموزشی فرهنگسازی مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی با هماهنگی با بسیج سازمان مهندسین استان گلستان و توزیع پکیج­های مرتبط، تولید و پخش برنامه کارشناس محور 194 با مشارکت سیمای استان گلستان، هماهنگی با سازمان صدا و سیمای گلستان در تهیه، تولید و پخش برنامه­های فرهنگسازی در طول ایام زمستان صورت گرفته است.

رئیس مالی خبر داد :

دریافت صورت­های مالی مطلوب در 20 سال اخیر

با توجه به بودجه­های مصوب ابلاغی و اهداف و برنامه­های کمی و کیفی پیش­بینی شده مندرج در بودجه، با برنامه­ریزی مدون، منابع مالی مورد نیاز پروژه­های گازرسانی در حال انجام در بخش­های مختلف را بر اساس موافقتنامه مبادله شده تأمین و به شرکت­های پیمانکاری طرف قرارداد بر اساس پیشرفت کار طبق کتابچه پیمان بصورت مستمر و منظم پرداخت می­شود.

محمد روحی؛ رئیس مالی شرکت گاز استان گلستان با اشاره به این مطلب گفت : جهت تخصیص نقدینگی و تأمین مالی پروژه­ها برنامه­های تدوین شده شرکت شامل: افزایش فروش گاز و وصول مطالبات سنواتی جهت تحقق منابع داخلی بر اساس حق العمل­کاری و رابطه مالی و تجاری با شرکت ملی گاز ایران، جذب حداکثری مشترکین خانگی، تجاری و صنعتی جهت تحقق منابع و دایع مشترکین، جذب حداکثری هزینه کرد و عملکرد جهت تأمین منابع مالی از محل عوارض، بند (ق) و بند( د) ، تسویه حساب با شرکت­های هم گروه و وابسته و تسویه پیش­پرداخت سنواتی پیمانکاران، ارائه خدمات مناسب و بهینه به مشترکین و افزایش درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی و صرفه جویی و مدیریت هزینه­ها و ایجاد انضباط مالی می­باشد.

به گفته روحی، با وجود تحریم­ها در چند سال اخیر و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، با تصمیم­گیری­های شایسته و مدیریت مالی مناسب شرکت ملی گاز ایران و ایجاد انضباط مالی، منابع مالی بر اساس بودجه مصوب ابلاغی از محل منابع سرمایه ای بصورت مستمر و منظم تأمین و جهت پرداخت به ذینفعان تخصیص داده شده است.

هیچگونه مشکل و چالشی برای پرداخت به پیمانکاران وجود ندارد

وی گفت: با توجه به انضباط مالی، مدیریت مالی و تخصیص مناسب نقدینگی از طرف شرکت ملی گاز ایران تاکنون در پرداخت به پیمانکاران هیچگونه مشکل و چالشی وجود نداشته است.

روحیادامه داد: این شرکت توانسته تاکنون دستاوردهایی همچون شرکت برتر در ایجاد انضباط مالی، دریافت صورت­های مالی مطلوب از مجمع عمومی صاحبان سهام در 20 سال اخیر و شرکت برتر در ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز ایران را به دست بیاورد.

رئیس منابع انسانی:

تمامی فعالیت­ها حوزه منابع انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است

تغییر و اصلاح ساختار سازمانی با توجه به وضعیت موجود نیروی انسانی، تجهیزات، تاسیسات و تامین نیروی متخصص،تبدیل وضعیت نیروهای بند “و” و بند “د” ایثارگری، جانشین پروری و برنامه­ریزی نیروی انسانی به منظور پرورش نیروهای متخصص و رشد کارکنان، برنامه­ریزی به منظور تدوین برنامه آموزشی در راستای ارتقاء شغلی و افزایش و برنامه­ریزی جهت استفاده هرچه بهتر کلیه همکاران از رفاهیات از جمله اقدامات مهم واحد منابع انسانی است.

علیرضا گروسی؛ رئیس منابع انسانی شرکت گاز استان گلستان با بیان این موضوع گفت: تمامی فعالیت­ها در حوزه منابع انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین منظور اقداماتی همچون : احقاق حق و حقوق کارکنان و اعمال نمودن آن، تبدیل وضعیت تعدادی از کارکنان قرارداد مستقیم به رسمی، انجام مصاحبه کارکنان تعدیل مدرک در استان و پیگیری و انجام کارهای مرتبط با تبدیل وضعیت نیروهای بند “و” و بند “د” تاکنون صورت گرفته است.

آخرین خبر از تبدیل وضعیت همکاران

وی در خصوص تبدیل وضعیت همکاران این شرکت گفت: با توجه به ابلاغ تکالیف قانونی تبدیل وضعیت مشمولین ماده( ۲۱) قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران به کل سازمان­ها و شرکت­ها، این موضوع در دستور کار این شرکت قرار گرفت که بر اساس آن نسبت به شناسایی افراد واجد شرایط و ثبت اطلاعات آنها در سامانه ایثار و تاییدیه ایثارگری اقدام شد که تعدادی از کارکنان قراردادی مدت موقت، مشمول بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجم توسعه شناسایی شده و تاکنون برای تعدادی از آنها کد مجوز استخدامی و عنوان سمت سازمانی صادر و پس از طی مراحل تشریفات استخدامی، تبدیل وضعیت خواهند شد و الباقی آنها با توجه به عدم وجود سمت سازمانی مراتب به شرکت ملی گاز اعلام و طی پیگیری­های به عمل آمده در دست بررسی و اقدام می­باشد .

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1466

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا