کسب و کار

بازدید دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از پژوهشگاه مواد و انرژی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بازدید از پژوهشگاه مواد و انرژی و دیدار با روسا و اساتید دانشگاه‌های استان البرز در سالن شهید بیات موحد این پژوهشگاه سخنرانی نمود.

به گزارش دیده بان انرژی و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مواد و انرژی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ضمن گرامیداشت ایام رجب و یاد شهدای امنیت، از راه‌اندازی اتاق وضعیت علم و فناوری خبر داد و اظهار داشت: به زودی اتاق وضعیت علم و فناوری راه‌اندازی می‌شود و تک تک دستاوردهای علم و فناوری در این سامانه قرار گرفته و ارزیابی می‌شود. این رصد می‌تواند شاخص ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باشد.

دکتر خسروپناه اظهار داشت: اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ملاک عمل باشد. بنای ما در دوره جدید شورا این است که از اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در ساحت سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر وقتی قرار است شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری تصمیمی بگیرد یا سندی مصوب کند باید زمینه مشارکت حداکثری استادان را فراهم کند بنابراین بسترهای لازم را فراهم کرده‌ایم تا این امکان برای حضور اساتید وجود داشته باشد. بر این اساس در هر استانی هیئت اندیشه‌ورز علم و فناوری استانی تشکیل می‌شود که خوشبختانه این هیئت در استان البرز نیز شکل گرفته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: موضوعاتی نظیر نقشه جامع علمی، جذب اساتید و ارتقای مرتبه علمی آنها به استادان مربوط است و برای اصلاح آنها باید اساتید مشارکت داشته باشند. هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی باید فعال شوند و در مسائل علمی از اساتید مشورت بگیرند.

وی افزود: فناوری‌های نوین لحظه به لحظه در حال تحول است. امروز از هوش مصنوعی کوانتومی سخن به میان می‌آید. فناوری کوانتومی پارادایم جدیدی در علم ایجاد کرده و علم امروز در هم تنیدگی زیادی دارد آنچنان که علوم پزشکی با علوم مهندسی پیوستگی زیادی پیدا کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه با اشاره به نقشه جامع علمی کشور گفت: نقشه جامع علمی کشور باید هر ۵ سال بازنگری شود. در روزآمدسازی نقشه جامع علمی ۸ سال تعویق داریم. این نقشه باید برای پاسخ به پرسش‌های امروز روزآمد شود و برای تغییرات لحظه به لحظه علم برنامه داشته باشد. به همین علت روزآمدسازی نقشه به فرهنگستان علوم سپرده شده، هیئت‌های اندیشه‌ورز نظرات کارشناسی خود را در این زمینه ارسال کنند.

وی با تاکید بر شکل‌گیری هیات اندیشه ورز دانشگاه‌های البرز گفت: انتظار می‌رود این هیات، پیشنهادات علمی خود را در تمام زمینه‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد تا پس از بررسی، این نظرات برای اعمال در نقشه جامع علمی کشور به فرهنگستان علوم منعکس شود و  بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی کشور با کمک نظریه پردازان و هیات‌های اندیشه ورز دانشگاه‌ها برطرف شود.  در این مسیر نباید تنها به علوم پایه و مهندسی توجه شود بلکه باید علوم انسانی و علوم اجتماعی مدنظر باشد چرا که علوم اجتماعی می‌تواند برای آسیب‌های اجتماعی پاسخ ارائه دهد.

وی با اشاره به اصلاح آئین‌نامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی بیان کرد: آئین‌نامه در حال بازنگری است و وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد در این زمینه مشارکت دارند. اصول حاکم بر آئین‌نامه تعریف شده که شامل ۱۰ اصل است یکی از اصول خانواده‌محوری است و باید اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها به آن توجه کنند. تمام شرایطی که برای مردان است نباید برای خانم‌ها باشد، خانمی که ازدواج کرده فرزند دارد نباید ساعات موظفی او همانند آقایان باشد.

استاد خسروپناه بیان کرد: هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌توانند در چهار ساحت با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری داشته باشند، در گام اول برای شناسایی اولویت‌های علم و فناوری به شورای عالی انقلاب فرهنگی یاری برسانند. در تدوین و بازبینی سندها مشارکت داشته باشند، در اجرایی‌سازی اسناد مشارکت کنند و در نهایت بر اجرایی‌سازی مصوبات نظارت داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر موضوع فرهنگ در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها افزود: در این زمینه لازم است سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اجرا شود، ویژگی مهم اسلام امانت‌داری و مسئولیت‌پذیری است. باید در مسئولیت‌های خود امانت‌دار باشیم. فرهنگ از علم و فناوری مهم‌تر است فرهنگ مثل هواست، فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی باید ترویج شود و گفتمان سازی در این زمینه صورت گیرد.

وی در پایان گفت: مسئله مالی دانشگاه‌ها باید جدی گرفته شود. نخبگانی که در علم و فناوری مشارکت جدی دارند باید مزایای ویژه داشته باشند.

در پایان این دیدار حجت الاسلام و المسلمین دکتر خسروپناه و هیات همراه طی حضور بر مزار شهید گمنام پژوهشگاه مواد و انرژی از برخی از کارگاه‌ها و پایلوت های مرکز رشد و آزمایشگاه‌های این پژوهشگاه بازدید بعمل آوردند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا