گاز

ضرورت حرکت در مسیر تحول دیجیتال در صنعت گاز

مدیران و کارشناسان در نخستین نشست تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران مطرح کردند.

نخستین نشست تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران با محوریت تمرکز بر فرآیندهای تحول دیجیتال در سازمان و صنعت گاز کشور، 28 و 29 آبان با حضور جمعی از مدیران فناوری اطلاعات شرکت ملی گاز ایران، اساتید دانشگاه و کارشناسان شرکت‌های تابعه و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد.

به گزارش دیده بان انرژي و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی گاز ایران؛ این نشست تخصصی با شعار «فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیشران صنعت گاز در خدمت به مردم» به مدت 2 روز و با همت مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران در سالن همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

در این نشست 2 روزه، مدیران و کارشناسان ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات  شرکت ملی گاز ایران و مجموعه‌های تابعه، اساتید دانشگاه در حوزه امنیت و فناوری اطلاعات و مقامات ارشد سازمان پدافند غیرعامل در حوزه انرژی به ارائه نکات آموزشی و تخصصی پرداختند. ضمن این‌که از مدیران و مجموعه‌های تابعه شرکت ملی گاز ایران که در ارزیابی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران حائز رتبه‌های برتر شده بودند نیز، تقدیر به عمل آمد.

نکته جالب توجه در این نشست 2 روزه، برگزاری نمایشگاه دستاوردها و ارائه خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت گاز در حاشیه این نشست تخصصی بود که با هدف ارتقاء سطح همکاری و هم‌افزایی بین مجموعه‌های دانش‌بنیان و شرکت ملی گاز ایران برای ارائه راهکارهایی در جهت بهبود خدمات دهی این شرکت به مشترکین برگزار شد.

گزارش خبرنگار شرکت ملی گاز ایران از این نشست تخصصی را با هم پی می‌گیریم؛

گام‌های استوار شرکت ملی گاز ایران برای ورود به عرصه تحول دیجیتال نسل چهارم

سیدمحمدرضا سراجی، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران به‌عنوان نخستین سخنران این نشست، در خصوص اهداف اولین نشست تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی گاز ایران گفت: نظر به اینکه همکاران ما در صنعت گاز علاوه بر ارائه خدمات به سازمان و مجموعه‌های فنی خود، ارائه خدمت به مردم را نیز در دستور کار دارند، ضروری بود تا در یک نشست تخصصی با حضور کارشناسان و دست اندرکاران این عرصه به منظور هم‌افزایی و تبادل نظر پیرامون مباحث علمی و فنی در حوزه نیاز صنعت گاز در موضوع فناوری اطلاعات، به ارائه دیدگاه‌های خود بپردازند.

وی در رابطه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات صنعت گاز، تصریح کرد: آشنایی با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنعت گاز از دیگر اهداف برگزاری این نشست بود. همچنین در زمینه هوشمندسازی خدمات نیز، ایده‌های کارگشایی از طرف این شرکت‌ها مطرح شده که امیدواریم به‌زودی اجرایی شود.

سراجی در رابطه با اقدام شرکت ملی گاز ایران در عرصه تحول دیجیتال نسل چهارم برای خدمت‌رسانی به مردم، گفت: یکی از این اقدامات که عبور از وضعیت سنتی و حضور در وضعیت فرآیندی است، نشان می‌دهد که باید در عرصه نرم‌افزاری و تحلیل داده، از وضعیت جزیره‌ای خارج شویم تا در روند تبدیل به شبکه‌ای از اطلاعات، قدرت و سرعت تصمیم‌گیری مدیران افزایش یابد.

ذهنیت مدیران باید به سمت تحول دیجیتال معطوف شود

در ادامه نشست، داوود جوان‌بخت، دبیر این نشست تخصصی نیز با بیان این‌که مطالب ارائه شده در این نشست ذیل مفهوم کلان «تحول دیجیتال» دسته‌بندی شده، گفت: در همین راستا در 5 زیر شاخه معماری سازمانی، زیرساخت، مراکز داده، امنیت و سیستم‌های اطلاعاتی، مطالب تخصصی از سوی همکاران ارائه شد.

وی با بیان این‌که این نشست را می‌توان «ابتدای راه سفر دیجیتال در شرکت ملی گاز ایران» دانست، گفت: ایجاد این ذهنیت در بین همکاران و مدیران صنعت گاز کشور که گام برداشتن در مسیر تحول دیجیتال یک ضرورت بدون جایگزین است، مهمترین ماموریتی است که در این نشست دنبال می‌کنیم.

جوان‌بخت ادامه داد: امیدواریم که در نشست‌های بعدی، مسایلی نظیر «فناوری دیجیتال و  مدل‌های کسب و کار در صنعت گاز» را محور کنفرانس قرار دهیم؛ چراکه آگاهی و کسب آمادگی در این زمینه ضرورت پویایی و حیات سازمان‌ها است. به عبارت دیگر بحث تحول دیجیتال نیاز بی‌بدیل سازمان‌ها در همه بخش‌ها است و صرفاً محدود به فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست.

تحول دیجیتال در همه موجودیت‌ها ضروری است

مهدی شامی زنجانی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران در این نشست با ارائه مطلبی با عنوان «تحول دیجیتال در یک نگاه» در رابطه با عصر دیجیتال و اقتضائات آن، جایگاه صنایع سنتی (غیر دیجیتال زاد) در اقتصاد دیجیتال، صنعت 4.0 و نسل پنجم صنعت، چیستی و چرایی تحول دیجیتال و ابعاد تحول دیجیتال نکاتی را رائه داد.

وی با بیان این‌که تحول ديجيتال در همه موجودیت‌ها از کشور، سازمان، جامعه، اقتصاد، صنعت، فرهنگ، گروه و فرد نقش‌آفرینی می‌کند، گفت: تحول دیجیتال به معنای اطمینان از این است که قابلیت‌های جدید لازم را برای رقابتی ماندن  در هر بخش به دست آورید.

شامی افزود: هدف از تحول دیجیتال در سازمان را می‌توان بازآفريني سازمان از تفكر تا عملكرد با استفاده از فناوري‌هاي تحول آفرين دانست. همچنین اقداماتی در راستای تغيير شكل بنيادين سازمان‌ها با فناوري‌هاي تحول‌آفرين، سازمان‌سازي براي موفقيت در عصر ديجيتال برای داشتن نسخه‌اي عالي (بهره‌ورتر، نوآورتر، چابك‌تر، مقياس‌پذيرتر، مشتري‌محورتر و …) از سازمان دانست.

طرح جامع فناوری اطلاعات در مجتمع گازی پارس جنوبی

همچنین جواد بیضاوی، سرپرست برنامه‌ريزي و كنترل پروژه‌هاي مخابراتي شركت مجتمع گاز پارس جنوبي با ارائه مطلبی به بررسی «راهكارهاي راهبردي و عملياتی در اجراي طرح‌هاي تحول ديجيتال صنعت پالايش گاز» پرداخت.

وی با بیان این‌که پيشــرفت‌هــاي ســريع در حــوزه فنــاوري، شــركت‌هــا و ســازمان را ملــزم كــرده كــه وضعيــت خــود را نســبت بــه همراســتايي، پذيــرش و ســازگاري بــا تكنولــوژي بهبــود ببخشـند، تصریح کرد: در حـال حاضـر، بسـياري از فعاليت‌هـا و عمليـات‌های توليـدي و خدماتـي در صنعـت پالايـش گاز وابسـته بـه ايجـاد تحـول در نـگاه و اسـتفاده از فناوري‌هـاي نـو است.

بیضاوی با بیان این‌که مسـاله حياتـي در ايـن شـرايط، انتخـاب نقشـه راه درسـت، چابـك و هـدف محـور در ايجــاد تحــول صنعتــي و خدماتــي بــه ســمت نوآوري‌هــاي ديجيتــال است، گفت: مجتمع گازی پارس جنوبی در سال 1402 «پروژه طرح جامع فناوری اطلاعات» را در دستور کار دارد.

خاطرنشان می‌شود اهم مطالب ارائه شده در این نشست مشتمل بر 13 عنوان ارائه تخصصی در زمینه‌های، فناوری اطلاعات، تحول دیجیتال، امنیت اطلاعات و آینده‌پژوهی دیجیتال است که مشروح آن در پایگاه اطلاع‌رسانی www.ictconf.nigc.ir  قابل دسترسی است.

لینک کوتاه: https://didebanenergy.ir/?p=1663

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا